Social media is one of the important communication tools of today with its rapidly increasing number of users. Social media is also frequently used in advertising, with its many features such as being easily accessible, fast and interactive. Social media applications, which allow advertisers to target and measure, cause situations that sometimes create violations with open content and sometimes hidden content. Advertising activities in the field of health, one of the most fundamental rights of people, it is prohibited by the relevant legal regulations in Turkey. Advertising in the field of health for many different reasons are prohibited, especially for the protection of people and public health, the prevention of unfair competition, and the confidentiality of personal data. The aim of the study; as a result of the complaints received to the Board of Advertisement of the Ministry of Trade, to examine the "health" content violations and sanction decisions in the Press Bulletins. Board of Advertisement; in the last six months, 139 advertisements were reviewed in the field of "health" and it was decided to stop 123 ads and to stop 16 ads together with administrative fines. In this context, in the last six months of 2019, 93% of the content subject to the complaint was published on the internet. As a result of the study, it has been determined that the internet is the most common sharing area of content that violates the health field. . The audit problem of the digital world has revealed results in health area such as the confidentiality of personal data, the reliability of the source of information and data breach.
Hızla artan kullanıcı sayısı ile sosyal medya, günümüzün önemli iletişim araçlarından biridir. Kolay erişilebilirliği, hızı ve etkileşimli olma gibi pek çok özelliği ile sosyal medya, reklamcılık alanında da sıklıkla kullanılmaktadır. Reklam verenlerin hedefleme ve ölçümleme yapmasına imkan veren sosyal medya uygulamaları, kimi zaman açık, kimi zaman da gizli içerikler ile ihlal yaratacak durumlara neden olmaktadır. Bireylerin en temel haklarından biri olan sağlık alanında reklam faaliyetleri Türkiye’de ilgili yasal düzenlemeler ile yasaklanmıştır. Bireylerin ve kamu sağlığının korunması, haksız rekabetin engellenmesi, kişisel verilerin gizliliği başta olmak üzere çok sayıda farklı gerekçe ile sağlık alanında reklam yapılması yasaktır.
Çalışmanın amacı; Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu’na gelen şikayetler neticesinde Basın Bültenlerinde yer alan “sağlık” içerikli reklam ihlallerini ve yaptırım kararlarını incelemektir. Kurul; son altı ayda “sağlık” alanında 139 reklam içeriği incelemiş ve 123 reklama durdurma, 16 reklama da idari para cezası ile birlikte durdurma kararının uygulanmasına hükmetmiştir. Bu kapsamda 2019 yılının son altı ayında şikayete konu olan içeriklerin %93’ünün mecra olarak interneti kullandığı ilgili kararlarda yer almaktadır. Çalışma sonucunda bir iletişim ortamı olarak internetin sağlık alanında ihlal yaratan içeriklerin en sık paylaşım alanı olduğu tespit edilmiştir. Dijital dünyanın denetim sorunu, kişisel verilerin gizliliği, enformasyonun kaynağının güvenilirliği ve veri ihlali gibi sonuçlarla toplumların genelini ilgilendiren sağlık alanında da kendini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |