Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi yöntemle seçilmiş 451 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada; kişisel bilgiler formu, Türkçe'ye Demircioğlu (2012) tarafından uyarlanan 'Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği' ile Yavuz and Anıl (2010) tarafından geliştirilen 'Öğretmen Adayları İçin Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA), Pearson çarpım momentler korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının; eleştirel düşünme eğilimi ile çokkültürlü eğitime yönelik tutuma ait ölçeklere "katılıyorum" düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık gösterirken sınıf ve bölüm değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Çokkültürlü eğitime yönelik tutumları cinsiyet ve bölüm açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, sınıf açısından anlamlı bir farklılık göstermiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim puanları ile çokkültürlü eğitime yönelik tutum puanları arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde bir ilişkinin olduğu; eleştirel düşünme eğilimi ölçeğine ait bilişsel olgunluk, öngörüsellik ve yenilikçilik alt boyutlarının çokkültürlü eğitime yönelik tutum ile anlamlı bir ilişki sergilediği ve söz konusu üç değişkenin birlikte, çokkültürlü eğitime yönelik tutumun yaklaşık %10'unu açıkladığı tespit edilmiştir.
The aim of this study study is to examine the relationship between critical thinking dispositions of prospective teachers and their attitudes toward multicultural education. Relational survey model was used in the study. The population of the study consists of prospective teachers studying in the Faculty of Education at Çukurova University. The sample of the study is composed of 451 prospective teachers selected by simple random method. Personal information form, The Scale of Critical Thinking adapted into Turkish by Demircioğlu (2012) and 'The Scale of Attitude Towards Multicultural Education for Prospective Teachers (OCKET)' which was developed by Yavuz and Anıl (2010) were used. For the data analysis, descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA), Pearson's product-moment correlation analysis and multiple linear regression analysis were used. The results of the study show that prospective teachers express their opinions as "agree" regarding critical thinking disposition and attitude towards multicultural education scales. Whereas critical thinking dispositions of the prospective teachers differ significantly in terms of gender, it does not show any significant difference depending upon grade and department. Their attitudes toward multicultural education showed no significant difference in terms of gender and department while there was a significant difference depending on grade. It was determined that there is a low level of positive relationship between the scores of critical thinking dispositions prospective teachers and their attitudes towards multicultural education. Moreover, it was observed that the sub-dimensions of critical thinking disposition scale such as cognitive maturity, engagement and innovation have a significant relationship with the scales of attitude towards multicultural education, and about 10% of the attitudes toward multicultural education can be explained with these three variables together.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |