The current study investigated the views of both students and academic advisors regarding the academic advising in a state university in Ankara. The study utilized survey and correlational research design methods. The data were collected from 840 undergraduate students and 130 advisors through an online survey, and were analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings indicated that the advisors and their students met once or twice during an academic semester, mostly to talk about issues related to course registration and approval. Moreover, the academic advisors had significantly more positive opinions towards academic advising than did the students. Lastly, the frequency of face-to-face appointments, the number of advising activities, and advisor characteristics were found to predict overall student satisfaction regarding academic advising.
Bu çalışmanın amacı Ankara'da bir devlet üniversitesinde uygulanan akademik danışmanlık sürecine ilişkin öğrencilerin ve akademik danışmanlık yapan öğretim üyelerinin görüşlerini incelemektir. Çalışmada tarama ve ilişkisel araştırma desenleri kullanılmıştır ve veriler çevrim içi anket yoluyla 130 akademik danışmandan ve 840 lisans öğrencisinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici ve çıkarımsal istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Bulgular, akademik danışmanların ve öğrencilerin bir akademik dönem içinde çoğunlukla bir ya da iki kez görüştüklerini ve bu görüşmelerin sıklıkla ders kaydı ve ders onayı hakkında olduğunu göstermiştir. Akademik danışmanlık sürecine ilişkin akademik danışmanların görüşleri, öğrencilerinkinden daha olumlu bulunmuştur. Öğrencilerin akademik danışmanlığa ilişkin memnuniyet düzeylerini yordayan faktörler arasında yüz yüze görüşmelerin sıklığı, akademik danışmanlık kapsamında yapılan etkinliklerin sayısı ve akademik danışmanın özellikleri yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |