The purpose of this study is to theoretically examine the criteria of the TÜBİTAK Entrepreneurial and Innovative University Index (TÜBİTAK-EIUI) in terms of the prominent operational areas of the entrepreneurial university as reported by the relevant articles in higher education journals. For this purpose, a literature-based theoretical comparison was carried out. Firstly, the details related to the criteria of the TÜBİTAK-EIUI were gathered and visualised. The results of a meta-synthesis study, which analyzes articles from top higher education journals, on the operational areas of the entrepreneurial university were then visualised. In the analysis stage, drawing on this visualization, the criteria in TÜBİTAK-EIUI and the operational areas of the entrepreneurial university were compared by cross-tabulation. The results of this comparison revealed that five categories in the TÜBİTAK-EIUI included more content than the prominent operational areas of the entrepreneurial university. Although many criteria in the TÜBİTAK-EIUI (e.g. knowledge/technology production, collaboration with external actors, obtaining research funds, and acquiring intellectual property rights) directly matched with universities' prominent entrepreneurial operations outlined in the meta-synthesis study, the contribution of other criteria to the entrepreneurial university structure was difficult to observe at first sight. Moreover, some of the criteria in the TÜBİTAK-EIUI fell into more than one operational area of the entrepreneurial university, while linking two of them, the number of entrepreneurship and innovation courses in a university and the number of staff and students in mobility, to the entrepreneurial university operations was somewhat difficult. Another key point is that the indicator set of the TÜBİTAK-EIUI could be enhanced by adding the amount of income from activities which diversify fund and resource pools in universities. To sum up, having experts and decision-makers evaluate the criteria of the TÜBİTAK-EIUI with reference to the higher education literature, and identifying the appropriate categories for these criteria would be beneficial. Further studies examining the TÜBİTAK-EIUI through different theoretical entrepreneurial university frameworks can contribute to the efforts toward measuring the content validity of the TÜBİTAK-EIUI.
Entrepreneurial university entrepreneurial university operations entrepreneurship indicator set higher education articles TÜBİTAK index
Bu çalışmanın amacı; TÜBİTAK Girişimci ve Yenilikçi Üniversite Endeksi (TÜBİTAK-GYÜE) gösterge setindeki kriterlerin, yükseköğretim dergilerindeki makalelerde öne çıkan girişimci üniversite faaliyet alanları kapsamında, teorik açıdan değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, alanyazın temelli teorik karşılaştırma yapılmıştır. Öncelikle, TÜBİTAK-GYÜE ile ilgili bilgiler derlenmiş ve görselleştirilmiştir. Ardından, önde gelen yükseköğretim dergilerindeki makalelere dayalı bir meta-sentez çalışmasının girişimci üniversite faaliyet alanları konusundaki sonuçları görselleştirilmiştir. Analiz aşamasında ise, oluşturulan şekillerden hareketle TÜBİTAK-GYÜE gösterge seti ile seçili yayınlarda öne çıkan girişimci üniversite faaliyet alanları tablolaştırılarak karşılaştırılmıştır. Yapılan teorik karşılaştırmada, TÜBİTAK-GYÜE'deki beş kategorinin üniversiteler için öne çıkan girişimcilik faaliyetlerinden fazlasını içerdiği belirlenmiştir. TÜBİTAK-GYÜE gösterge setindeki bilgi/teknoloji üretimi, kurum dışı ortaklarla işbirliği, araştırma fonu edinme miktarı ve fikri mülkiyet haklarının edinimi gibi birçok kriter, temele alınan meta-sentez çalışması kapsamında, üniversitelerde öne çıkan girişimci faaliyetlerle doğrudan örtüşmesine rağmen bazı kriterlerin ise girişimci üniversite yapısına katkısını ilk bakışta anlamlandırmak hayli zor görünmektedir. Ayrıca; TÜBİTAK-GYÜE kriterlerinin bazıları birden fazla girişimci üniversite faaliyet alanında karşılık bulurken, üniversitelerde yürütülen girişimcilik ve yenilikçilik konusundaki ders sayısı ile dolaşımdaki öğretim elemanı ve öğrencilerin sayısına ilişkin kriterlerin girişimci üniversite faaliyet alanları kapsamında değerlendirilmesi tartışmaya açıktır. TÜBİTAK-GYÜE'ye yönelik bir başka önemli nokta ise üniversitelerin fon ve kaynak havuzlarını çeşitlendiren faaliyetlerden elde ettikleri gelir miktarının gösterge setine kriter olarak eklenerek ilgili endeksin kapsamının genişletilebileceğidir. Sonuç olarak, TÜBİTAK-GYÜE gösterge setindeki kriterlerin hangilerinin teorik açıdan yükseköğretim alanında karşılık bulduğunun ve bu kriterlerin hangi kategori altında yer alması gerektiğinin ilgili uzmanlar ve karar vericiler tarafından gözden geçirilmesi yerinde olacaktır. Girişimci üniversite konusunda farklı teorik çerçeveler ortaya koyan çalışmalardan yararlanılarak yapılacak benzer karşılaştırmalar ise TÜBİTAK-GYÜE kriterlerinin kapsam geçerliğini değerlendirmeye katkı sağlayacaktır.
Girişimci üniversite girişimci üniversite faaliyetleri irişimcilik gösterge seti TÜBİTAK endeksi yükseköğretim makaleleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |