Bulaşıcı hastalıklar, insanlık tarihi boyunca toplumsal yaşamın şekillenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Günümüzde ise yeni tip bir Koronavirüs'ün yol açtığı ve Covid-19 olarak adlandırılan bulaşıcı bir hastalık ortaya çıkmıştır. Çin Halk Cumhuriyeti'nin Vuhan kentinde baş gösteren bu salgın, Aralık 2019 itibari ile tüm dünyaya hızlıca yayılmıştır. Bu konuda önlemler alan devletler ise yeni tip Koronavirüs'ün zorunlu kıldığı yeni toplumsal düzene uygun olarak eğitim, sağlık, kültür, ulaştırma gibi çeşitli alanlarda politikalar belirlemektedir. Eğitim sisteminin bu düzenden etkilenen alanların başında olduğu düşünülürse, eğitim politikalarının etkili bir sosyal devlet politikası olarak belirlenmesinin ve uygulanmasının önemli olduğu tartışılmazdır. Söz konusu çalışma, yeni tip Koronavirüs'ün Türk eğitim politikalarına etkisini incelemektedir. Mart 2020'de Sağlık Bakanlığının Türkiye'de ilk Covid-19 vakasının tespit ettiğini açıklaması ile Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu ivedilikle yeni düzenlemelere gitmiştir. Söylem çözümlemesine başvurularak, yeni tip Koronavirüs'ün zorunlu kıldığı bu düzenlemelere ilişkin eğitim söylemleri üzerinde durulacaktır.
Infectious diseases have played an important role in social life throughout human history. Recently, an infectious disease caused by a new Coronavirus which is called Covid-19 has emerged. Cropping up in Wuhan, China, this disease has been spreading rapidly all over the world since December 2019. To comply with the new social order, states have been taking measures necessitated by the new Coronavirus and determining policies in various fields such as education, health, culture and transportation. Considering that education is one of the most heavily-hit fields, it is indisputably vital that proper education policies are determined and implemented as part of an effective social state policy. This study examines the effect of the new Coronavirus on Turkish educational policies. Immediately after the Turkish Ministry of Health announced that the first case of Covid-19 was confirmed in Turkey in March 2020, the Ministry of Education (MoNE) and the Council of Higher Education (CoHE) have introduced some new regulations. By applying discourse analysis, the education discourses regarding these regulations required by the new Coronavirus will be discussed.
Council of Higher Education Covid-19 discourse analysis education policy Ministry of National Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Literature Review |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |