This study aims to find out the faculty member opinions regarding the new regulations introduced with the Higher Education Law No. 7100. It employs the phenomenological design, which is a qualitative research design. The study group consists of 44 faculty members who voluntarily participated in the research. The faculty members' opinions were collected using a form that included standardized open-ended interview questions, which were then interpreted through content analysis. The results show that although academics have positive opinions about the new academic promotion system, they find the new regulations relatively inadequate. The participants making positive comments on the new regulations think that the new academic titles have international equivalence, differences between the titles are considered, and what these titles entail is made clearer thanks to these regulations. The participants who assert negative opinions about the regulations, on the other hand, think that these changes fail to bring a satisfactory improvement since they have simply changed instructors' titles, and even caused a loss of status for them. Therefore, they argue that such a change was not necessary. While the participants consider the granting of associate professorship title by the Interuniversity Board (UAK) without performing an oral exam as a positive development, they are mostly negative about the university tenure granting policies for the holders of this title.
Bu çalışmada 7100 sayılı Kanun ile getirilen yeni yükseköğretim düzenlemelerine ilişkin, öğretim üyelerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, araştırmaya gönüllü olarak katılmış 44 öğretim üyesinden oluşmaktadır. Öğretim üyelerinin görüşleri, standartlaştırılmış açık uçlu görüşme sorularından oluşan bir form kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yapılarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, öğretim elemanlarının yeni akademik yükselme sistemine ilişkin olumlu görüşleri olmakla birlikte, yapılan yeni düzenlemeleri görece yetersiz buldukları yönünde sonuçlara ulaşılmıştır. Yapılan düzenlemelere ilişkin olumlu yönde görüş bildiren katılımcılar, yeni unvanların uluslararası bir karşılığının olduğunu, unvanlar arasındaki farklılıkların gözetildiğini ve bu unvanların düzenlemeyle birlikte daha belirgin hale getirildiğini düşünmektedirler. Diğer yandan düzenlemelere ilişkin olumsuz görüş bildiren katılımcılar ise bu değişikliklerin tatmin edici bir düzenleme getirmediğini, öğretim elamanlarının unvanlarıyla ilgili sadece isim değişikliğinden öte gitmediğini, hatta kendileri açısından bir statü kaybına neden olduğunu, bu nedenle de bu tür bir düzenlemenin gerekli olmadığını düşünmektedirler. Katılımcılar, Doçentlik unvanının Üniversitelerarası Kurul tarafından sözlü sınavı yapılmadan verilmesini olumlu bir düzenleme olarak değerlendirirken, bu unvanlara ilişkin kadroların üniversiteler tarafından verilmesine ilişkin ise görece daha olumsuz yönde değerlendirmektedirler.
Anahtar Sözcükler: Atama ve yükseltme, Doçentlik unvanı, Doktor Öğretim Üyeliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |