Küreselleşme ve teknolojide meydana gelen değişimler, diğer sektörlerde olduğu gibi eğitim sektöründe de rekabet koşullarını ağırlaştırmıştır. Rekabette meydana gelen bu değişimler eğitim kurumlarının kar marjlarını azaltmıştır. Kurumlar, bu koşullarda sahip oldukları pazar payını koruyabilmek ve varlıklarını devam ettirebilmek için maliyet yönetimine önem vermek zorunda kalmışlardır. Maliyet yönetimi günümüzde, muhasebenin alt sistemlerinden biri olmaktan çıkıp, işletme yönetiminin temel görevleri arasında yerini almıştır. Yükseköğretim kurumlarının da amaçlarına ulaşmaları, uzun vadeli stratejilerini geliştirmeleri, varlıklarını devam ettirebilmeleri için kıt kaynaklarını etkin ve verimli bir şekilde kullanmaları gerekmektedir. Kaynakların kimler tarafından ne ölçüde hangi sürede kullanıldığı doğru saptanmalıdır. Bu işleyiş içerisinde elde edilen çıktılar kontrol edilmeli ve doğru şekilde yorumlanmalıdır. Örnek olay yöntemiyle yapılan bu çalışma, İstanbul'da eğitim veren bir Vakıf Yükseköğretim Kurumunun Meslek Yüksekokulunda uygulanmıştır. Çalışmanın amacı vakıf meslek yüksekokullarında hizmet üretim süreçlerini farklı maliyetleme yöntemleriyle incelemek ve çıkan sonuçları karşılaştırmaktır. Bu bağlamda, vakıf meslek yüksekokulunun 2016-2017 hesap dönemine ait maliyetleri geleneksel maliyetleme yöntemi ve sürece dayalı faaliyet tabanlı maliyetleme yöntemi ile hesaplanmıştır. Bu iki yöntem, program maliyetlerini doğru şekilde hesaplayabilmeleri açısından karşılaştırılmıştır.
Stratejik maliyet yönetimi sürece dayalı faaliyet tabanlı maliyetleme yükseköğretim kurumları
Changes in globalization and technology have made the competition in the education sector more in-tense. This change in competition has reduced the profit margins of educational organizations. In order to maintain their market share and maintain their assets under these conditions, organizations have had to put greater stress on cost management. Today, cost management has moved beyond simply being a sub-system of accounting and has become one of the main tasks of business management. Higher education organizations need to use scarce resources effectively and efficiently to achieve their goals, develop long-term strategies, and maintain their existence. The extent to which resources are used by whom and for what time should be determined correctly. The outputs obtained during this process should be checked and interpreted correctly. This study was designed as a case study and conducted in a vocational school of a foundation university in Istanbul. The aim of this study is to examine the service production process in foundation vocational school with different costing methods and to compare the results. For this purpose, the costs of the vocational school for the 2016-2017 accounting period were calculated by using both the traditional costing method and the time-driven activity-based cost-ing method. These two methods were then compared to find out their degree of accuracy in calculating the program costs.
Higher education organizations strategic cost management time-driven activity-based costing
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Case Study |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 Pt 2 |