Kitleleri ikna etme amacına yönelik olarak medya, farklı yöntem ve teknikleri kullanmaktadır. Çoğunlukla reklamlarda kullanılan korku çekiciliği bunlardan biridir. Bu çalışma; Covid-19 döneminde yayınlanan haber içeriklerinde korku çekiciliği kullanımını ele almaktadır. Bireylerin davranış değişikliği oluşturmaya yönelik gerçekleştirdikleri bilişsel değerlendirme süreci üzerinde korku iletilerinin etkisini saptamak, çalışmanın ana amacıdır. Bu amaç bağlamında araştırma iki aşamalı olarak oluşturulmuştur. İlk aşamada; haber içeriklerinde hangi korku ögelerinin, nasıl oluşturulduğunu tespit edebilmek hedefiyle Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının açıklandığı 11 Mart 2020 ile 11 Eylül 2020 tarihleri arasındaki haberler üzerinde inceleme yapılmıştır. Dört ulusal gazetenin internet sitesinin araştırma birimi olarak seçildiği çalışmada sağlık ve sağlık ile bağlantılı kategorilerde yayınlanan ve korku çekiciliği içeren 60 habere içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise haber içeriklerinde kullanıldığı tespit edilen korku unsurlarının, okurlar üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla 18 yaş üzeri bireylere yönelik saha araştırması gerçekleştirilmiş ve oluşturulan ankete katılım sağlayan 418 kişiden veriler toplanmıştır. Bireylerde, tehlikeye yönelik bilişsel değerlendirme sürecini başlatan algılanan duyarlılık, algılanan şiddet, yanıtın algılanan etkililiği ve öz yeterlilik bileşenlerine ilişkin ifadelerin bulunduğu anket, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Katılımcıların, tehdit duyarlılığına yönelik algılarına en çok etki eden haberlerin, temizlik ve hijyene dikkat etmemenin Covid-19 riskini artırdığına yönelik haberler olduğu, tehdidin algılanan şiddetini Covid-19’un farklı hastalıklara da yol açtığına dair haberlerin artırdığı, yanıtın algılanan etkililiğini en çok artıran haber kaynağının hastalığı deneyimleyen kişiler oluğu, çalışmada ulaşılan önemli sonuçlardandır.
The media employs various techniques to persuade large groups of people, one of which is the use of fear appeal in advertising. This study aims to reveal how fear appeal is used in news content published during the Covid-19 pandemic and its effect on the cognitive evaluation process that drives behavior change in individuals. To achieve this goal, the research was conducted in two stages. The first stage involved a review of news published between March 11, 2020 (when the first Covid-19 case in Türkiye was announced) and September 11, 2020 to identify the types of fear elements used and how they were constructed. A content analysis of 60 news articles in health-related categories, which contained fear appeal selected from four national newspapers, was carried out. In the second stage, field research was conducted to find out the impact of the fear elements identified in the news content on readers. A survey was administered to 418 participants aged 18 and above, and the dataset was analyzed using the descriptive analysis method. The survey contained statements about the components of perceived sensitivity, perceived severity, perceived effectiveness of response, and self-efficacy regarding the threat. Key results of the study indicate that news about the risks of not paying attention to hygiene and cleanliness has the greatest impact on participants’ perceptions of threat sensitivity, news about Covid-19 potentially leading to other diseases increases the perceived severity of the threat, and news about individuals experiencing the disease has the greatest impact on the perceived effectiveness of the response.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |