In line with the internationalization policies of the Council of Higher Education, many foreign students have started to receive educationin Türkiye. These students are expected to contribute not only to their home country but also to the country, in which they studied, after graduation. One of the factors that determine the level of this contribution is their cultural intelligence. In addition, self-efficacy and entrepreneurial intentions are important criteria for achieving an expected level of success in the future. In order to bring out the entrepreneurial spirit in foreign students, the cultural process may first need to be harmonized. At the same time, it is necessary to know whether students have the confidence to succeed in the tasks they undertake in countries far from their own culture. While these three concepts -cultural intelligence, entrepreneurship, and self-efficacy- are important in the lives of foreign university students in Türkiye, they also create important social effects. In this study, the impact of cultural intelligence on self-efficacy and entrepreneurship is examined. For this purpose, the concepts of cultural intelligence, entrepreneurship and self-efficacy were examined within the theoretical framework and research hypotheses were created with the support of the literature. The survey form method was used to obtain data in the research, and 405 foreign university students studying at state universities in the TR83 region (Samsun, Çorum, Tokat, Amasya) in Türkiye were reached through convenience sampling in order to reflect different cultures. The data obtained were analyzed by employing AMOS and SPSS programs, and it was determined that there were significant relationships between e cultural intelligence, entrepreneurship levels and self-efficacy of the participating students. As a result of the regression analysis, it was determined that cultural intelligence significantly and positively affected entrepreneurship and self-efficacy. Self-efficacy was found to affect entrepreneurship significantly and positively.
Yükseköğretim Kurulu’nun uluslararasılaşma politikaları doğrultusunda Türkiye’de pek çok yabancı öğrenci eğitim almaya başlamıştır. Bu öğrencilerin mezuniyetleri sonrası kendi ülkeleriyle birlikte eğitim aldıkları ülkeye de katkı sağlamaları beklenmektedir. Bu katkının düzeyini belirleyen etkenlerden birisi kültürel zekalarıdır. Ayrıca öz yeterlilikleri ve girişimcilik niyetleri gelecekte beklenen düzeyde bir başarıya ulaşmaları için önemli kriterlerdendir. Yabancı uyruklu öğrencilerin içindeki o girişimci ruhların ortaya çıkarılması için öncelikle kültürel sürecin uyumlaştırılması gerekebilir. Aynı zamanda öğrencilerin kendi kültürlerinden uzak ülkelerde üstlendikleri görevleri başarabilme konusunda inançlarının olup olmadığını da bilmek gerekir. Bu üç kavram, kültürel zekâ, öz yeterlilik ve girişimcilik, Türkiye’ de eğitim alan yabancı uyruklu öğrencilerin yaşamında önemli olmakla birlikte önemli toplumsal etkiler de ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada; kültürel zekânın, öz-yeterlilik ve girişimciliğe etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda kültürel zekâ, girişimcilik ve öz-yeterlilik kavramları kuramsal çerçevede incelenmiş ve literatür desteği ile araştırma hipotezleri oluşturulmuştur. Araştırmada veri elde etmek için anket form yöntemi kullanılmış ve farklı kültürleri yansıtması açısından Türkiye’de TR83 bölgesinde (Samsun, Çorum, Tokat, Amasya) devlet üniversitelerinde okuyan 405 yabancı uyruklu üniversite öğrencisine kolayda örneklem yoluyla ulaşılmıştır. Elde edilen veriler AMOS ve SPSS programlarında analiz edilmiş ve katılımcı öğrencilerin kültürel zekâları, girişimcilik düzeyleri ve öz-yeterlilikleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda kültürel zekânın girişimciliği ve öz-yeterliliği anlamlı ve pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Öz-yeterliliğin ise aynı şekilde girişimciliği anlamlı ve pozitif yönde etkilediği bulgularına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |