Innovation is the basis of innovative policies in higher education. With the help of innovative policies implemented and steps taken, the existing structure is improved and innovative initiatives are introduced. This study uses spatial econometric methods to analyze the relationship between higher education and innovation. In the analysis, three separate models for bachelor’s, master’s, and doctoral graduates were created and the relationship between these variables and innovation was examined.The variables of patents, trademarks, and utility models were used to represent innovation. In order to determine the relationship between the existing variables and the developments in the process, the analysis was carried out using data from both 2008 and 2021. In the study, an analysis covering all 81 provinces of Türkiye was conducted. In order to test the specified models, a classical multiple linear regression analysis was first performed. Then, the least squares error assumption results were subjected to identification tests. The identification tests showed that the appropriate spatial model is the spatial error model. In the final step, spatial maximum likelihood estimation was performed to determine the spatial error model. The analysis revealed a positive and significant relationship between higher education and innovation.
Yükseköğretimde gerçekleşen yenilikçi politikalar inovasyon temelinde gerçekleşmektedir. Ortaya koyulan yenilikçi politikalar ve atılan adımlar sonucunda mevcut yapı gelişmekte ve inovatif hareketler oluşturulmaktadır. Bu çalışmada yükseköğretim ve inovasyon ilişkisi mekansal ekonometrik yöntemler kullanılarak incelenmiştir. Analizde lisans, yüksek lisans ve doktora mezunları için üç ayrı model kurularak bu değişkenlerin inovasyonla olan ilişkisi araştırılmıştır. İnovasyonu temsilen ise patent, ticari marka ve faydalı model değişkenleri kullanılmıştır. Mevcut değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve süreç içerisinde oluşturulan gelişmelerin belirlenmesi için hem 2008 hem de 2021 yıllarına ait veriler kullanılarak analiz yapılmıştır. Çalışmada Türkiye için 81 ili de kapsayan bir analiz yürütülmüştür. Belirtilen modellerin incelenmesi amacıyla ilk olarak klasik çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Sonrasında en küçük karelerin hatalarına ait varsayım sonuçları için belirleme testleri uygulanmıştır. Yapılan belirleme testleri sonucunda, uygun mekânsal modelin mekânsal hata modeli olduğuna karar verilmiştir. Son aşamada da mekânsal hata modelinin belirlenmesi amacıyla mekânsal en çok olabilirlik tahmini yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda yükseköğretimle inovasyon arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |