The primary aim of the study was to investigate the relationship between the demographic and socioeconomic conditions of students and their satisfaction regarding distance education in Turkey. As data collection tool, a questionnaire form was created and used in order to assess the opinions of university students about distance education offered due to pandemic process. Four different models were used to investigate the significance of the relationships between the variables. Ordered logistic regression, ordered probit regression, generalized ordered logistic regression, and generalized ordered probit regression were used to determine the factors associated with the individual satisfaction levels of distance education. According to the model comparison criteria, generalized ordered logistic regression produced the best model. Further results generated by this model indicated that gender, status, age, schoolroom, marital status, location at the university, level of computer use, father’s and mother’s education level, and the university location variables had an effect on satisfaction regarding distance education. The present study determined the relationship between several factors regarding the university students, including marital status, age, income level, the region of the university, and their level of computer use, and their satisfaction level with regards to the distance education. Appropriate educational techniques should be emphasized by considering the variables that this study reveals and that have a significant relationship between them in terms of students' satisfaction with the education they receive.
Distance education higher education students student satisfaction generalized ordered models
Araştırmanın amacı, Türkiye'de öğrencilerin demografik ve sosyoekonomik durumları ile uzaktan eğitime ilişkin memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Veri toplama aracı olarak, üniversite öğrencilerinin pandemi süreci nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini değerlendirmek amacıyla bir anket formu oluşturulmuş ve kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin anlamlılığını araştırmak için dört farklı model kullanılmıştır. Uzaktan eğitimin bireysel memnuniyet düzeyleri ile ilişkili faktörleri belirlemek için sıralı lojistik regresyon, sıralı probit regresyon, genelleştirilmiş sıralı lojistik regresyon ve genelleştirilmiş sıralı probit regresyon kullanılmıştır. Uygulanan yöntemler arasında en iyi model genelleştirilmiş sıralı lojistik regresyon modeli olarak belirlenmiştir. Bu modelle elde edilen diğer sonuçlar, cinsiyet, statü, yaş, derslik, medeni durum, üniversitedeki konum, bilgisayar kullanım düzeyi, anne ve babanın eğitim düzeyi ve üniversitenin bulunduğu yer değişkenlerinin uzaktan eğitime ilişkin memnuniyet üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmanın ortaya koyduğu ve öğrencilerin aldıkları eğitimden memnuniyetleri açısından aralarında anlamlı ilişki bulunan değişkenler dikkate alınarak uygun eğitim teknikleri üzerine eğitim politikalar geliştirilmelidir.
Uzaktan eğitim yükseköğretim öğrencileri öğrenci memnuniyeti genelleştirilmiş sıralı modeller.
Yükseköğretim Dergisi yayın ekibine ilgilerinden dolayı teşekkür ederim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other), Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 26, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |