Ülkemiz Türkiye’de yaklaşık 40 yıldır yükseköğretim veren
Vakıf Üniversitelerinin yaygınlaşması ve çeşitlenmesi, bu çalışma
ile örgütsel ekoloji kuramından faydalanılarak betimsel olarak
incelenmiştir. İlk olarak 1984 yılında eğitime başlayan Vakıf
Üniversitesinden itibaren 2022 yılsonuna kadar eğitime devam eden
74 Vakıf Üniversitesinin kurucu Vakıflarının nitelikleri tarihsel
süreç içinde incelendiğinde, Üniversitelerin kuruldukları dönemin
koşullarının çeşitlenmelerine neden olduğu değerlendirilmiş olup
Vakıf Üniversitelerinin kuruluş tarihlerine göre beş farklı dönem
belirlenmiştir. Bazı dönemlerde Vakıf Üniversitelerinin sayısındaki
artış düşük iken, diğer dönemlerde ise yüksek oranda artış olduğu
tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, Kurucu Vakıflarının özelliklerine
göre, “eğitimci”, “yatırımcı”, “tıp eğitimi odaklı”, “kolektif teşkilat”,
“kamusal mahiyetli” ve “dernek” olarak adlandırılan altı farklı
nitelik altında Vakıf Üniversiteleri için sınıflandırma yapılmıştır.
Mevcut durumda, yatırımcı olarak sınıflandırılan kategoride yer alan
Vakıf Üniversitelerinin sayısı diğer kategorilerden daha fazladır.
Kurucu Vakıfların nitelikleri ile ilgili damgalama özelliklerini
koruma eğiliminde oldukları, çalışmada tespit edilen bir diğer
konudur. Ayrıca, yeni açılan Vakıf Üniversitesi sayısı bakımından
son yıllarda durağanlık olması doğrultusunda büyükşehirlerde Vakıf
Üniversitelerinin sayısının doygunluğa ulaştığı değerlendirilmiştir.
Ancak, gelecekte farklı damgalama özellikleri olan Vakıf
Üniversitelerinin kurulmasının muhtemel olduğu düşünülmektedir.
In this study, the diversification and spread of Foundation Universities,
which have been providing higher education for nearly 40 years in our
country, Türkiye has been examined descriptively within the frame
of organizational ecology theory. The qualifications of the founding
foundations of the 74 Foundation Universities, which are continuing
education since the first Foundation University started education in
1984, have been examined in the historical process until 2022 yearend.
It has been evaluated that the conditions of the period in which the
Universities were founded caused their diversification; and five
different periods were determined according to the foundation dates
of the Foundation Universities. While the increase in the number of
Foundation Universities was low in some periods, it was determined
that there was a high increase in other periods. In addition, according
to the characteristics of the Founding Foundations, a classification
was made for Foundation Universities under six different categories
as; “educator”, “investor”, “medical education focus”, “collective
organization”, “public nature” and “association”. Currently, investor
category universities outnumber those in other categories. Another
issue identified in the study is that the Founding Foundations tend to
preserve the imprinting of their qualifications. In addition, in line with
the stagnation in the number of newly opened Foundation Universities
in recent years, it has been evaluated that the number of Foundation
Universities in metropolitan cities has reached saturation. However,
it is considered likely that Foundation Universities with different
imprinting characteristics will be established in the future.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other), Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |