Çalışmanın amacı, lider-üye etkileşiminin işyeri mutluluğuna
etkisinde iş tatmininin düzenleyici rolünü test etmektir. Nicel
araştırma modeli ve ilişkisel araştırma tasarımı kapsamında yürütülen
bu araştırmanın verileri Türkiye’de sosyal bilimler alanında görev
yapmakta olan 322 akademisyenden kolayda örnekleme yöntemiyle
toplanmıştır. Elde edilen bu veriler SPSS 25 istatistik programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda liderüye
etkileşimi, işyeri mutluluğu ve iş tatmini değişkenleri arasında
pozitif yönlü ve anlamlı düzeyde ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca lider-üye etkileşiminin işyeri mutluluğuna etkisinde iş
tatmininin düzenleyici role sahip olduğu belirlenmiştir. Diğer bir
ifade ile iş tatmininin yüksek olması durumunda, algılanan liderüye
etkileşiminin işyeri mutluluğuna etkisi daha yüksektir. İlgili
yazında lider-üye ile işyeri mutluluğu arasındaki ilişkiyi inceleyen
çalışmalarda iş tatmininin düzenleyici rolünü birlikte değerlendiren
çalışma bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu araştırmanın kaynak ve
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to examine whether job satisfaction has a moderating role in the effect of leader-member exchange on workplace happiness. The data of the research, which was conducted within the scope of quantitative research model and correlational research design, were collected by convenience sampling method from 322 academicians working in the field of social sciences in Turkey. These data were analyzed using SPSS 25 and AMOS 25 statistical programs. As a result of the analysis, it was determined that there were positive and significant correlations between the variables of leader-member exchange, workplace happiness and job satisfaction. In addition, it was found that job satisfaction had a moderator role in the effect of leader-member exchange on workplace happiness. In other words, if job satisfaction is high, the effect of perceived leader-member exchange on workplace happiness is higher. There is no study in the relevant literature that evaluates the moderator role of job satisfaction in studies examining the relationship between leaders and members and workplace happiness. Therefore, it is believed that this research will provide a source and contribution to the field.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 26, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |