The aim of this study is to examine the effect of FoMO on fake news sharing and the mediating role of social media usage behavior. Today, most people use social media as a way to communicate with
large audiences, show themselves and their lives, or get to know the lives of others. Ease of access to social media offers significant opportunities to people with anxiety and discomfort, such as
FoMO. However, social media also allows for the proliferation of “fake news”, that is, news containing deliberately false information. The low tendency of people to verify online information on social
media increases the sharing of fake news. The results of this research are important in terms of revealing how psychological problems such as FoMO affect the false news sharing behavior, and bringing up-to-date information to the relevant literature in this age where technological tools are gaining stronger influence day by day. Employing quantitative methodology, the data were collected from 388 university students using a face-to-face survey technique. The results show that FoMO has a positive
and significant effect on fake news sharing. The increase in the FoMO level of the participants increases the use of social media. In addition, the use of social media plays a mediator role in the effect
of FoMO on false news sharing behavior.
Fake News Sharing FoMO Influence Social Media University Students
Bu çalışmanın amacı, FoMO’nun yalan haber paylaşımı üzerindeki etkisini ve bu süreçte sosyal medya kullanım davranışının aracılık rolünü incelemektir. Günümüzde çoğu insan, sosyal medyayı geniş kitlelerle iletişim kurmanın, kendilerini ve hayatlarını göstermenin veya başkalarının hayatlarını tanımanın bir yolu olarak kullanabilmektedir. Sosyal medyaya erişim kolaylığı, FoMO gibi kaygı ve rahatsızlık hissine sahip insanlara önemli fırsatlar sunmaktadır. Bir yönüyle sosyal medya “yalan haberlerin”, yani kasıtlı olarak yanlış bilgiler içeren haberlerin, bol miktarda çoğalmasına da olanak tanımaktadır. Sosyal medyada insanların çevrimiçi bilgileri doğrulamaya yönelik düşük eğilimleri, beraberinde yalan haber paylaşımını artırmaktadır. Teknolojik araçların günden güne etkisini daha fazla hissettirdiği bu çağda, FoMO gibi psikolojik problemlerin, yalan haber paylaşım davranışını nasıl etkilediğini ortaya koyması ve ilgili literatüre güncel bilgiler kazandırması bakımından bu araştırmanın sonuçları önem taşımaktadır. Nicel araştırma yönteminin tercih edildiği çalışmada veriler 388 üniversite öğrencisinden yüz yüze anket tekniğiyle toplanmıştır. Sonuçlar, FoMO’nun yalan haber paylaşımı üzerinde pozitif yönlü anlamlı etkisini göstermektedir. Katılımcıların FoMO düzeyindeki artış, sosyal medya kullanımını artırmaktadır. Ayrıca
FoMO’nun yalan haber paylaşım davranışı üzerindeki etkisinde sosyal medya kullanımı aracı rolü oynamaktadır.
Etki FoMO Sosyal Medya Üniversite Öğrencileri Yalan Haber Paylaşımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.