The study was conducted to investigate the effect of nepotism perceptions on career concerns of final-year undergraduate students and recent graduates and to measure how this effect differs according to demographic factors. In the study, cross-sectional research method and convenience sampling technique were used as quantitative research methods. The study was conducted with 448 participants, who were students enrolled in four higher education institutions, and recent graduates. In the analysis phase, firstly, structural equation modeling was used to determine whether the relationships thought to exist were compatible with the data, and then the differences between the groups were tested with multiple group analysis. According to the results of the analysis, in the effect of nepotism perception on career anxiety, it was determined that nepotism perception affected only professional career anxiety in the female participants, while it affected both professional and family-based career anxiety in the male participants. Considering the income level of the household, it was found that the perception of nepotism affected family-based career anxiety in participants with low household income, while the perception of nepotism had no effect on occupational and family-based career anxiety in participants with higher household income. In terms of parental attitude, the perception of nepotism affected family-based career anxiety in authoritarian families, while it affected occupational career anxiety in democratic families. In terms of the desired sector of employment, while the perception of nepotism affected both professional and family-based career anxiety in participants who intend to work in the public sector, no such effect was found in participants who intend to continue their careers in private, freelance and academic sectors. The impact of nepotism perception on career anxiety varies according to demographic characteristics among senior students and recent graduates of universities.
Career Anxiety Nepotism Demographic Attributes University Students and Newly Graduates Multiple Group Analysis
Çalışma, üniversitelerin lisans programı son sınıf öğrencileri ve bu programlardan yeni mezun olanların nepotizm algılarının kariyer kaygıları üzerindeki etkisini araştırmak ve bu etkinin demografik faktörlere göre nasıl farklılaştığını ölçmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel araştırma yöntemi ve kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma 448 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, dört yükseköğretim kurumunda kayıtlı ve yeni mezun olmuş öğrencilerden oluşmaktadır. Analiz aşamasında öncelikle var olduğu düşünülen ilişkilerin veri ile uyumlu olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla yapısal eşitlik modellemesi yapılmış, daha sonra gruplar arasındaki farklılıklar da çoklu grup analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, nepotizm algısının kariyer kaygısı üzerindeki etkisinde cinsiyete göre; kadın katılımcılarda nepotizm algısının sadece mesleki kariyer kaygısını etkilediği; erkek katılımcılarda ise hem mesleki hem de aile temelli kariyer kaygısını etkilediği belirlenmiştir. Hanenin gelir düzeyi dikkate alındığında, düşük hane halkı gelirine sahip olan katılımcılarda nepotizm algısının aile temelli kariyer kaygısını etkilediği; daha yüksek hane halkı gelirine sahip olan katılımcıların ise nepotizm algısının mesleki ve aile temelli kariyer kaygısı üzerinde etkisi bulunmadığı tespit edilmiştir. Ebeveyn tutumuna bakıldığında ise otoriter ailelerde katılımcıların nepotizm algısı aile temelli kariyer kaygısını etkilerken; demokratik ailelerde mesleki kariyer kaygısını etkilemektedir. Çalışılmak istenen sektöre göre bakıldığında da kamu sektörünü tercih etmeyi düşünen katılımcılarda nepotizm algısı hem mesleki hem de aile temelli kariyer kaygısını etkilerken; özel, serbest ve akademik olarak kariyerlerini devam ettirmeyi düşünen katılımcılarda böyle bir etki ortaya çıkmamıştır. Dolayısıyla, bu çalışma ile nepotizm algısının kariyer kaygısı üzerindeki etkisinin, üniversitelerin son sınıf öğrencileri ve yeni mezunlar açısından, demografik faktörlere göre farklılaştığı ortaya konulmuştur.
Kariyer Kaygısı Nepotizm Demografik Özellikler Üniversite Öğrencileri ve Yeni Mezunlar Çoklu Grup Analizi
Bu çalışma 12/04/2022 tarih ve 2022/43/04 sayılı Kastamonu Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etiği Kurulu Onay Belgesi ile bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.