Bu araştırmada Trabzon iline kayıtlı
gırgır teknelerinin özellikleri, donanımları ve teknedeki gırgır ağlarının bazı
teknik özellikleri incelenmiştir. Trabzon da faaliyet gösteren 71 adet gırgır
teknesinin 8 adedi ahşap, 63 adedi saç materyalden yapılmış olup; tam boyları
12,5-49,9 m arasında, motor güçleri ise 135-4300 HP arasında değişmektedir.
Çoğunluğu hamsi olmak üzere, orkinos ve çok amaçlı gırgır ağları kullanan bu
teknelerin sonar, echo-sounder, radar, VHF telsiz, manyetik pusula, harita cihazı
(GPS), buz makinesi, soğuk muhafaza odası, jeneratör, balık pompası gibi
teknik araçlarla son derece iyi donatıldıkları belirlenmiştir. Kullanılan
gırgır ağları şekil olarak benzer olmalarına rağmen bu ağlar arasında bazı
farklılıklar bulunmaktadır. İncelenen ağların göz açıklıkları, hamsi gırgırı,
çok amaçlı gırgır ve orkinos gırgırı için sırasıyla; 13-14 mm, 24-40 mm ve 40-140
mm olarak tespit edilmiştir.
Correspondingly,
the specific types of fishing nets in seafood fishing should be designed to
intend for fishing. In this study, the characteristics of the purse seiners,
their equipment and purse seines were investigated. The 8 of the all 71 vessels
registered, made of wood, the 63 of them, made of sheet iron and their lengths
changing between 12.5-49,9 m and their machine powers changing between 135-4300
hp. The majority of the vessels used anchovy net, bluefin tuna net and
all-purpose nets. Vessels are well-equipped with the technical devices such as sonar, echo-sounder, radar, VHF
wireless, magnetic compass, mapping set, ice-machine, cold-keeping room, generator
and fishing pomp. Although the purse seiners are similar to each other in
shapes, there are, however, some differences among them. Mess sizes of the nets
employed in the study have been determined as 13-14 mm for the anchovy nets 24-40
mm for the all-purposed nets and 40-140 mm for the bluefin tuna nets,
respectively.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 2 |