Research Article
BibTex RIS Cite

Matematik Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeylerinin Belirlenmesi ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2021, , 791 - 813, 15.12.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1029196

Abstract

Bireysel farklılıkların en çok vurgulandığı eğitim alanında farklı gelenek, görenek, tutum ve beklentilere sahip çocukların eğitim öğretim ortamından maksimum düzeyde faydalanmalarını sağlamak ve bu çocuklar için kültüre duyarlı bir eğitim ortamı sağlamak önemli konulardan biri haline gelmiştir. Bu yüzden, farklı kültürlerden öğrencilerin eğitim öğretim sürecine dahil edilebilmesi, çok kültürlü eğitim ortamlarında öğrencilerin birbirlerini anlamaları, birlikte öğrenmeleri, uyumlu ve üretken bir şekilde çalışabilmeleri konusunda öğretmenlerin bu yüzyılda sahip olması gereken yeterliliklerin geliştirilebilmesi için kültürel zekâ kavramının incelenmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu çalışmada matematik öğretmenlerinin kültürel zekâ düzeylerinin incelenmesi ve öğretmenlerin cinsiyetleri, yabancı dil bilgileri ile eğitim durumlarına göre kültürel zekâ düzeyleri ile kültürel zekanın alt boyutlarından üst biliş, biliş, davranış ve motivasyon arasında bir fark olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, 26 ilden katılım sağlayan 181 öğretmen oluşturmuştur. Çalışmada kesitsel tarama modeli kullanılmış olup veriler öğretmenlerden tek seferde “Kültürel Zekâ Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre matematik öğretmenlerinin kültürel zekâ düzeylerinin yüksek olduğu ve kültürel zekâ alt boyutları (üst biliş, biliş, davranış ve motivasyon) arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet ve eğitim durumu kültürel zekâ puanları üzerinde anlamlı bir fark yaratmazken, yabancı dil bilme durumunun kültürel zekâ puanları üzerinde anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür.

References

  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde yeni yaklaşımlar: Çok kültürlü ve küresel eğitim. İlköğretim Online, 9(3), 1226-1237.
  • Adıgüzel, O. C. ve Aslım Yetiş, V. (2021). Sınıftaki farklılıklar ile kültürel zekâ: sınıf öğretmeni adaylarının yeterlik algıları ve sınıf öğretmenliği lisans programlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2021066858
  • Aksoy, Z. (2013). Kültürel zeka ve çok kültürlü ortamlardaki rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ang, S. ve Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Theory, measurement and applications. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 3-15, New York: Routledge.
  • Ang, S., Van Dyne, L. ve Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31(1), 100-123.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templar, K.J., Tay, C. ve Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335–71.
  • Aslan, M. ve Kozikoğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlar: Van ı̇li örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Faültesi Dergisi, 31, 729-737. Banks, J.A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş. (Çev. Aydın, H.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Çetin, Ç. K. (2014). Kültürel zekâ: Uzakyol kaptanları ve uzakyol birinci zabitleri üzerinde bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 134-155.
  • Çoban, A. E., Karaman Güney, N. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Earley, P. C. (2002). Redefining interactions across cultures and organizations: Moving forward with cultural intelligence. Research in Organizational Behavior, 24, 271–299.
  • Earley, P. C. ve Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. California: Stanford University Press.
  • Earley, P. C. ve Mosakowski, E. (2004). Cultural ntelligence, Harvard Business Review, 82(10), 139-146.
  • Eisenberg, J., Lee, H. J., Brück, F., Brenner, B., Claes, M. T., Mironski, J. ve Bell, R. (2013). Can business schools make students culturally competent? Effects of cross-cultural management courses on cultural intelligence. Academy of Management Learning & Education, 12(4), 603-621.
  • Elenkov, D. S. ve Pimenten (2008). Social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence: An integrative perspective. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 289-305, New York: Routledge.
  • Flaherty, J.E. (2008). The effects of cultural intelligence on team member acceptance and integration in multinational teams. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 192-205, New York: Routledge. Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill. İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 94-114.
  • İnan, K. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarında kültürel zekânın çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 3, 21-33.
  • İşcan, A., Karagöz, B. ve Konyar, M. (2017). Cultural Transfer and Creating Cultural Awareness in Teaching Turkish as A Foreign language: A Sample From Gaziosmanpaşa University Tömer. Journal of Education and Practice, 8(9), 53-64.
  • İşçi, E., Söylemez, Ö. ve Kaptanoğlu Yıldırım, A. (2013), Örgütlerde kültürel zekâ ve hastane işletmelerinde kültürel zekâ düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5), 1-18. Kahraman, M. (2016). Yabancı dilde kültürel zeka. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 12-18.
  • Karaçam, M. Ş. ve Koca, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çok kültürlülük farkındalıkları. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 89-103.
  • Khodadady, E. ve Ghahari, S. (2011). Validation of the persian cultural ıntelligence scale and exploring ıts relationship with gender, education, travelling abroad and place of living. Global Journal of Human Social Science, 11(7), 64-76.
  • Kramsch, C. (1998). Language and Culture. Oxford: Oxford University Press.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. İlköğretim Online, 14(4), 1352-1369.
  • Kozikoğlu İ. ve Tosun Y., (2020). Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 539-548. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.414
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112-130.
  • Kuzu, O., Kuzu, Y., & Sıvacı, S. Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards Mathematics. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(2), 897–931.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012). Individual characteristics as predictors of cultural intelligence development: The relevance of self-efficacy. International Journal of Intercultural Relations, 36(1), 62–71.
  • Maden, S. ve Maden, A. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının kültürel zekâ düzeyleri. II. Uluslararası Multidisipliner Kongresi Bildiri Tam Metin Kitabı, 50-67.
  • Mahasneh, A. M., Gazo, A. M. ve Al-Adamat, O. A. (2019). Cultural Intelligence of the Jordan Teachers and University Students from the Hashemite University: Comparative Study. European Journal of Contemporary Education, 8, 303–314. https://doi.org/10.13187/ejced.2019.2.303
  • McGregor, J. ve Ungerleider, C. (1993). Multicultural and racism awareness programs for teachers: A meta-analysis of the research. Multicultural education: The state of the art national study report, 59–63, Toronto: Ontario.
  • Nikoopour, J. ve Esfandiari, N. (2017). The relationship between emotional, social, cultural, spiritual Intelligence and EFL teachers’ teaching effectiveness. Journal of Language Teaching and Research, 8(1), 138-148.
  • Petrović, D. S. (2011). How do teachers perceive their cultural intelligence? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, 276-280.
  • Polat, İ. ve Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Şahin, F. (2011). Liderin kültürel zekâsının astların örgütsel vatandaşlık davranışı ile iş doyumu üzerine etkisi. Savunma Bilimleri Dergisi, 10 (2), 80-104.
  • Tan, J. S. (2004). Issues & observations: Cultural intelligence and the global economy. Leadership in Action: A Publication of the Center for Creative Leadership and Jossey‐Bass, 24(5), 19-21.
  • Tarique, I. ve Takeuchi, R. (2008). Cultural intelligence: The roles of international nonwork experiences. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 56-70, New York: Routledge.
  • Tartwijk, J., Brok, P., Veldman, I. ve Wubbels, T. (2009). Teachers’ practical knowledge about classroom management in multicultural classrooms. Teaching and Teacher Education, 25, 453-460.
  • Thomas, D. C., Elron, E., Günter, S., Ekelund, B. Z., Ravlin, E. C., Cerdin, J., Poelmans, S., Brislin, R., Pekerti, A., Aycan, Z., Maznevski, M., Au, K. ve Lazarova, M. B. (2008). Cultural intelligence: domain and assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8, 123-143.
  • Thomas, D. C. ve Inkson, K. (2004). Cultural intelligence: People skills for global business. SanFrancisco: Berrett-Koehler
  • Yeşil, S. (2010). 21. yüzyılın küresel örgütleri için kültürel zekâ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 147-168.
Year 2021, , 791 - 813, 15.12.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1029196

Abstract

References

  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde yeni yaklaşımlar: Çok kültürlü ve küresel eğitim. İlköğretim Online, 9(3), 1226-1237.
  • Adıgüzel, O. C. ve Aslım Yetiş, V. (2021). Sınıftaki farklılıklar ile kültürel zekâ: sınıf öğretmeni adaylarının yeterlik algıları ve sınıf öğretmenliği lisans programlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2021066858
  • Aksoy, Z. (2013). Kültürel zeka ve çok kültürlü ortamlardaki rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ang, S. ve Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Theory, measurement and applications. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 3-15, New York: Routledge.
  • Ang, S., Van Dyne, L. ve Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31(1), 100-123.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templar, K.J., Tay, C. ve Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335–71.
  • Aslan, M. ve Kozikoğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlar: Van ı̇li örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Faültesi Dergisi, 31, 729-737. Banks, J.A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş. (Çev. Aydın, H.). Ankara: Anı Yayınları.
  • Çetin, Ç. K. (2014). Kültürel zekâ: Uzakyol kaptanları ve uzakyol birinci zabitleri üzerinde bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 134-155.
  • Çoban, A. E., Karaman Güney, N. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Earley, P. C. (2002). Redefining interactions across cultures and organizations: Moving forward with cultural intelligence. Research in Organizational Behavior, 24, 271–299.
  • Earley, P. C. ve Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. California: Stanford University Press.
  • Earley, P. C. ve Mosakowski, E. (2004). Cultural ntelligence, Harvard Business Review, 82(10), 139-146.
  • Eisenberg, J., Lee, H. J., Brück, F., Brenner, B., Claes, M. T., Mironski, J. ve Bell, R. (2013). Can business schools make students culturally competent? Effects of cross-cultural management courses on cultural intelligence. Academy of Management Learning & Education, 12(4), 603-621.
  • Elenkov, D. S. ve Pimenten (2008). Social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence: An integrative perspective. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 289-305, New York: Routledge.
  • Flaherty, J.E. (2008). The effects of cultural intelligence on team member acceptance and integration in multinational teams. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 192-205, New York: Routledge. Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill. İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 94-114.
  • İnan, K. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarında kültürel zekânın çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 3, 21-33.
  • İşcan, A., Karagöz, B. ve Konyar, M. (2017). Cultural Transfer and Creating Cultural Awareness in Teaching Turkish as A Foreign language: A Sample From Gaziosmanpaşa University Tömer. Journal of Education and Practice, 8(9), 53-64.
  • İşçi, E., Söylemez, Ö. ve Kaptanoğlu Yıldırım, A. (2013), Örgütlerde kültürel zekâ ve hastane işletmelerinde kültürel zekâ düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(5), 1-18. Kahraman, M. (2016). Yabancı dilde kültürel zeka. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 12-18.
  • Karaçam, M. Ş. ve Koca, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çok kültürlülük farkındalıkları. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 89-103.
  • Khodadady, E. ve Ghahari, S. (2011). Validation of the persian cultural ıntelligence scale and exploring ıts relationship with gender, education, travelling abroad and place of living. Global Journal of Human Social Science, 11(7), 64-76.
  • Kramsch, C. (1998). Language and Culture. Oxford: Oxford University Press.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. İlköğretim Online, 14(4), 1352-1369.
  • Kozikoğlu İ. ve Tosun Y., (2020). Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 539-548. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.414
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112-130.
  • Kuzu, O., Kuzu, Y., & Sıvacı, S. Y. (2018). Preservice teachers’ attitudes and metaphor perceptions towards Mathematics. Cukurova University Faculty of Education Journal, 47(2), 897–931.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012). Individual characteristics as predictors of cultural intelligence development: The relevance of self-efficacy. International Journal of Intercultural Relations, 36(1), 62–71.
  • Maden, S. ve Maden, A. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının kültürel zekâ düzeyleri. II. Uluslararası Multidisipliner Kongresi Bildiri Tam Metin Kitabı, 50-67.
  • Mahasneh, A. M., Gazo, A. M. ve Al-Adamat, O. A. (2019). Cultural Intelligence of the Jordan Teachers and University Students from the Hashemite University: Comparative Study. European Journal of Contemporary Education, 8, 303–314. https://doi.org/10.13187/ejced.2019.2.303
  • McGregor, J. ve Ungerleider, C. (1993). Multicultural and racism awareness programs for teachers: A meta-analysis of the research. Multicultural education: The state of the art national study report, 59–63, Toronto: Ontario.
  • Nikoopour, J. ve Esfandiari, N. (2017). The relationship between emotional, social, cultural, spiritual Intelligence and EFL teachers’ teaching effectiveness. Journal of Language Teaching and Research, 8(1), 138-148.
  • Petrović, D. S. (2011). How do teachers perceive their cultural intelligence? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, 276-280.
  • Polat, İ. ve Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Şahin, F. (2011). Liderin kültürel zekâsının astların örgütsel vatandaşlık davranışı ile iş doyumu üzerine etkisi. Savunma Bilimleri Dergisi, 10 (2), 80-104.
  • Tan, J. S. (2004). Issues & observations: Cultural intelligence and the global economy. Leadership in Action: A Publication of the Center for Creative Leadership and Jossey‐Bass, 24(5), 19-21.
  • Tarique, I. ve Takeuchi, R. (2008). Cultural intelligence: The roles of international nonwork experiences. Ang, S., & Van Dyne (Eds), In Handbook of cultural intelligence, 56-70, New York: Routledge.
  • Tartwijk, J., Brok, P., Veldman, I. ve Wubbels, T. (2009). Teachers’ practical knowledge about classroom management in multicultural classrooms. Teaching and Teacher Education, 25, 453-460.
  • Thomas, D. C., Elron, E., Günter, S., Ekelund, B. Z., Ravlin, E. C., Cerdin, J., Poelmans, S., Brislin, R., Pekerti, A., Aycan, Z., Maznevski, M., Au, K. ve Lazarova, M. B. (2008). Cultural intelligence: domain and assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8, 123-143.
  • Thomas, D. C. ve Inkson, K. (2004). Cultural intelligence: People skills for global business. SanFrancisco: Berrett-Koehler
  • Yeşil, S. (2010). 21. yüzyılın küresel örgütleri için kültürel zekâ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 147-168.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Çabuk Aksop This is me

Duygu Özdemir This is me

Bilal Özçakır

Publication Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Çabuk Aksop, A., Özdemir, D., & Özçakır, B. (2021). Matematik Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeylerinin Belirlenmesi ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 791-813. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1029196