Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Bulunan Eğitim Çağındaki Suriyeli Mültecilerin Eğitimi Sorunu (Van İli Örneği)

Year 2022, , 28 - 55, 15.02.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068082

Abstract

: Bu çalışmanın amacı, 2017 yılında Türkiye'ye göç edip Van ilinde yaşamlarını sürdüren eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin yaşadıkları eğitim sorunlarını açığa çıkararak çözüm önerileri geliştirmektir. Nitel yöntemle yapılan bu çalışma, bir durum (vaka) çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017 yılında Türkiye’ye göç etmiş ve Van ilinde yaşamlarını sürdüren eğitim çağındaki Suriyeli 13 (7 okula devam eden, 6 okula devam etmeyen) çocuk, 6 Suriyeli aile reisi, Van ilinde Suriyeli öğrencilerin 2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gördüğü okullardaki 8 öğretmen ve 5 okul müdürü, 2 il milli eğitim yöneticisi (bir il milli eğitim müdür yardımcısı, bir il milli eğitim şube müdürü), il milli eğitimde görev yapan 7 maarif müfettişi, 1 sosyal yardımlaşma vakfı yöneticisi ve Van ilinde aktif olarak hizmet veren 4 sivil toplum kuruluşu (2 sendika, 2 yardım derneği) yöneticisi olmak üzere 46 kişi oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış form kullanılarak görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmada, Suriyeli ailelerin genel olarak barınma, beslenme ve uyum sorunu yaşadıkları, bu sorunların çocuklarının eğitimini olumsuz etkilediği, Suriyeli çocukların bu ve benzeri nedenlerle eğitimlerine devam etmediği ve bu yönde çeşitli taleplerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) (2016). Suriye raporları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/tr/2376/Suriye-Raporlari
  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online. 7(3). 774.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2017). Göç istatistikleri. http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma adresinden 07.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2019). Göç istatistikleri. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik adresinden 21.03.2019 tarihinde alınmıştır.
  • İçli, G. (1999). Denizli iline göç eden ailelerin eğitime bakış açıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5: 70-74.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden 18.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). Yayınodası.
  • Sevim, Y. (2001). Terör nedeniyle Elazığ'a göç eden ailelerin çocuklarının eğitim durumu. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2): 260-267.
  • UNHCR (The UN Refugee Agency) (2015) Türkiye’deki Suriyeli mülteciler: Sık sorulan sorular. http://www.unhcr.org/ adresinden 23.12.2016 tarihinde alınmıştır.
  • UNİCEF (Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu) (2015). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar. Aralık raporu. http://www.unicef.org.tr/
  • UNİCEF (Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu) (2016). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar. Şubat raporu http://www.unicef.org.tr/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2017). Türkiye’de kaç Suriyeli öğrenci var?. Bağımsız İnternet Gazetesi. http://www.m.t24.com.tr adresinden 19.07.2017 tarihinde alınmıştır.
Year 2022, , 28 - 55, 15.02.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068082

Abstract

References

  • AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) (2016). Suriye raporları. T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/tr/2376/Suriye-Raporlari
  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online. 7(3). 774.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2017). Göç istatistikleri. http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma adresinden 07.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) (2019). Göç istatistikleri. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik adresinden 21.03.2019 tarihinde alınmıştır.
  • İçli, G. (1999). Denizli iline göç eden ailelerin eğitime bakış açıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5: 70-74.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden 18.07.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). Yayınodası.
  • Sevim, Y. (2001). Terör nedeniyle Elazığ'a göç eden ailelerin çocuklarının eğitim durumu. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2): 260-267.
  • UNHCR (The UN Refugee Agency) (2015) Türkiye’deki Suriyeli mülteciler: Sık sorulan sorular. http://www.unhcr.org/ adresinden 23.12.2016 tarihinde alınmıştır.
  • UNİCEF (Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu) (2015). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar. Aralık raporu. http://www.unicef.org.tr/
  • UNİCEF (Birleşmiş Milletler Çocuk Fonu) (2016). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar. Şubat raporu http://www.unicef.org.tr/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2017). Türkiye’de kaç Suriyeli öğrenci var?. Bağımsız İnternet Gazetesi. http://www.m.t24.com.tr adresinden 19.07.2017 tarihinde alınmıştır.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Basri Memduhoğlu This is me

Emrah Kultas

Publication Date February 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Memduhoğlu, H. B., & Kultas, E. (2022). Türkiye’de Bulunan Eğitim Çağındaki Suriyeli Mültecilerin Eğitimi Sorunu (Van İli Örneği). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(Özel Sayı), 28-55. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068082