The aim of this study is to examine the satisfaction of needs, happiness, academic motivation and life purpose of students who work and do not work in a job that provides financial benefits during the university life. The research is based on correlational research design. The sample of the study consists of 381 (261 women and 120 men) students studying at universities throughout Turkey during the 2021-2022 academic year. The data were collected through The Psychological Needs Scale, Oxford Happiness Scale-Short Form, Academic Motivation Scale, Scale of Life Goals-Short Form and Demographic Information Form. In line with the main purpose of the study, 2x2 MANOVA was used to examine whether the average means of variables differed by gender and having a financial benefit. The results indicated that gender did not have a significant effect on dependent variables, but only students who are not working in a job that provides financial benefit have higher external motivation compared to students who are not working in a job.
Lisans eğitimi boyunca kendisine ekonomik gelir getiren bir işte çalışan ve çalışmayan öğrencilerin arasındaki ihtiyaç doyumu, yaşamdaki mutluluk düzeyi, akademik motivasyon ve yaşam amacının incelendiği bu çalışmada nicel bir yöntem olan korelasyonel desen benimsenmiştir. Araştırmanın evren ve örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yıllarında Türkiye genelinde üniversite okuyan 381 (261 kadın ve 120 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu, Akademik Motivasyon Ölçeği, Yaşam Amaçları Ölçeği-Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler 2x2 Çok Yönlü Varyans Analizi kullanılarak raporlanmıştır. Elde edilen bulgular, cinsiyetin bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını, yalnızca ekonomik gelir getiren bir işte çalışmayan öğrencilerin dışsal motivasyonunun bir işte çalışan öğrencilerden daha yüksek olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |