Covid-19 pandemisine hazırlıksız yakalanan öğretmenler, çevrimiçi öğretime hızlıca adapte olmaya çalışmış ve mevcut ölçme değerlendirme yöntemlerini bu süreçte değiştirmek durumunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı, farklı branşlardaki ortaokul öğretmenlerinin pandemi döneminde kullanmış oldukları ölçme değerlendirme yöntemlerini belirlemek ve öğretmenlerin bu yöntemlerin uygunluğu hakkındaki değerlendirmelerini ortaya koymaktır. Öğretmenler ile yapılan mülakatlar ile yürütülen çalışmada, veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin pandemi döneminde ölçme değerlendirme uygulamalarına yönelik değerlendirmeleri; dersin doğası, öğretmen tutumu, süreçte kullanılan değerlendirme yöntem ve araçları, öğrenen özellikleri, geri bildirim, öğrenme çıktıları, geçerlilik ve güvenirlik boyutlarında şekillenmiştir. Bu boyutlardan; dersin doğası, öğretmen tutumu, öğrenen özellikleri ile çevrimiçi değerlendirmeyi sınırlandırıcı unsurlar, yöntem ve araçlar, geri bildirim ve öğrenme çıktılarının ise çevrimiçi değerlendirme sürecinin kolaylaştırıcı unsurları olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın, acil uzaktan öğretim süreçleri için farklı branşlardaki derslere yönelik oluşturulacak değerlendirme modellerine ilişkin çalışmalara katkı sağlayabileceği değerlendirilmektedir.
In order to compensate for the interruption of education in all education levels in Turkey and in the world during the pandemic period, emergency distance education applications were started. It can be said that one of the biggest debates and deficiencies in the emergency distance education process is about measurement and evaluation. The unpreparedness of educational institutions for the Covid-19 pandemic has caused many countries to suspend the assessment and evaluation systems based on pass/fail, and as a result of the studies, it is important to apply different assessment and evaluation methods for different courses at the secondary school level, as well as to employ appropriate assessment and evaluation practices for these courses. marked as a point. Therefore, the aim of this study is to try to reveal the assessment and evaluation methods used by 12 secondary school teachers selected from various branches during distance education within the framework of the nature of the relevant course. The themes related to the assessment and evaluation practices carried out by the teachers were shaped in 7 dimensions: the nature of the course, teacher's attitude, assessment methods and tools used in the process, learner characteristics, feedback, learning outcomes, validity and reliability. The findings revealed that the nature of the course, teacher attitude, learner characteristics, validity and reliability are the limiting elements of online assessment, while methods and tools, feedback and learning outcomes are the facilitating elements of the online assessment process. In future research, in-depth qualitative research should be carried out for each dimension, and the online assessment process should be examined at all educational levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Measurement Practices |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 12, 2024 |
Publication Date | August 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |