Bu çalışmada, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersine yönelik tutumlarını belirlemek için bir tutum ölçeği geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi öğrencilerinden ilk olarak 164 öğrencinin, sonrasında ise doğrulayıcı faktör analizi farklı bir gruba uygulanmış ve Trabzon Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi eğitim fakültelerinde öğrenim gören 274 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Uzman görüşleri alınarak ve alanyazın incelenerek 21 soruluk bir taslak ölçek oluşturulmuştur. Davis Tekniğine göre bir değerlendirme formu hazırlanarak uzman görüşü alınmıştır. Taslak ölçeğin yapı geçerliğine bakmak için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra ölçekle ilgili betimsel analizler yapılarak verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiş, alt üst grupların ortalama puanları arasındaki fark ilişkisiz t-testine tabi tutularak madde ayırtediciliklerine bakılmış ve son olarak Cronbach α güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Sonuç olarak 15 tutum maddesinden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. İki faktörden oluşan ölçekte birinci faktör ölçeğin %66,7’sini oluştururken, ikinci faktörün %33,3’ünü oluşturduğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeksleri kabul edilebilir sınırlar içerisinde çıkmıştır. T-testi analizinde alt grup ve üst grup arasında anlamlı bir fark olduğu ve madde ayırtediciliklerinin yüksek olduğu görülmüştür. Cronbach alfa katsayısı ise 0,92 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğunu ortaya koymaktadır.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi Tutum ölçeği Ölçek geliştirme. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi, Tutum ölçeği, Ölçek geliştirme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |