The purpose of this study is to make a review of literature on multiculturalism, multicultural education in Turkey and teachers ‘competencies in multicultural education. Recently, the importance of including cultural differences in curriculum has been emphasized widely among educational institutions from primary schools to higher education. It is known that the success of any change conducted in curriculum mostly depends on the capabilities of the teacher. The teachers should be knowledgeable about multicultural education, how to apply the principles of multicultural education in class. Hence, the role of teacher has crucial importance in doing multicultural education and giving rights to all children coming from different cultures. In this review, firstly, multiculturalism was defined and different perspectives on multiculturalism were presented. Secondly, the application of multicultural education in Turkey was explained. At last, self-efficacy of the teacher in multicultural education was discussed in detail.
Bu çalışmanın amacı
çokkültürlülük, Türkiye’de çokkültürlü eğitim ve çokkültürlü eğitimde öğretmen
yeterlikleri üzerine bir alan yazın taraması yapmaktır. Bugünlerde, yaygın bir
şekilde ilkokuldan yükseköğretim kurumlarına kadar kültürel farklılıklara
eğitim programlarında yer verilmesinin önemi vurgulanmaktadır. Ancak, eğitim programında yapılacak her türlü
değişikliğin başarısının öğretmen yeterliliklerine bağlı olduğu iyi
bilinmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin çokkültürlü eğitim hakkında bilgi
sahibi olmaları ve çokkültürlü eğitimin prensiplerini sınıf ortamında nasıl
uygulayacaklarını bilmeleri gerekir. Çokkültürlü eğitimde farklı kültürlerden
gelen öğrencilere imkân verilmesi açısından öğretmenin rolü oldukça önemlidir.
Bu çalışmada, öncelikle çokkültürlülük kavramı tanımlanacak ve çokkültürlülüğe
ilişkin farklı bakış açıları ortaya konacaktır.
Türkiye’de çokkültürlü eğitime ilişkin alan yazın taraması sunulacak ve
son olarak Türkiye’de çokkültürlü öğretmen yeterlikleri tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 1 |