The
aim of this study was to adapt the Guided-Inquiry Scale, developed by
Cheung
(2011),
to Turkish and conduct the reliability and validity studies. The
sample of this study consisted of 132 preservice teachers attending
the faculty of education at two
public universities. After translation procedures of the scale,
confirmatory factor analysis was conducted to determine the construct
validity and Cronbach Alpha internal consistency and McDonald’s
omega coefficients were calculated to identify reliability of the
scale. The results of confirmatory factor analysis revealed that the
adapted scale consisted of 12 items in 3 subscales and acceptable fit
indices belonged to the model measuring three correlated different
structures (the value of guided-inquiry labs, limitations of
cookbook-style labs, and implementation issues with guided-inquiry
labs) (χ2/df=1,27,
RMSEA=.045, SRMR=.051, CFI=.98, GFI=.92, AGFI=.88, NFI=.93, NNFI=.97,
IFI=.98).
The factor loadings obtained from confirmatory factor analysis were
statistically significant and ranged from .56 to .85. The Cronbach
Alpha internal consistency coefficient was
found to be.81
for
the
value of guided-inquiry labs
dimension; .76 for limitations
of cookbook-style labs dimension;
.83 for implementation
issues with guided-inquiry labs dimension. These
results showed that the Turkish form of the Guided-Inquiry
Scale is
a valid and reliable instrument.
Bu çalışmanın amacı Cheung (2011) tarafından geliştirilen Rehberli Sorgulama Ölçeğini
Türkçeye uyarlamak, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışmaya iki devlet
üniversitesinin eğitim fakültesine devam etmekte olan 132 öğretmen adayı katılmıştır. Ölçek
için çeviri işlemleri yapıldıktan sonra geçerlik çalışmaları için doğrulayıcı faktör analizi ve
güvenirlik çalışmaları için ise Cronbach Alfa iç tutarlılık ve McDonald‟ın Omega katsayıları
hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 12 madde ve ilişkili üç alt boyuttan
oluşan (rehberli sorgulamaya dayalı laboratuvarların önemi, geleneksel doğrulama
laboratuvarlarının sınırlılıkları, rehberli sorgulamaya dayalı laboratuvarlarla ilgili uygulama
sorunları) modelin iyi uyum gösterdiği belirlenmiştir (χ
2
/sd=1.27, RMSEA=.045,
SRMR=.051, CFI=.98, GFI=.92, AGFI=.88, NFI=.93, NNFI=.97, IFI=.98). Ölçekte yer
alan maddelerin, faktör yüklerinin istatistiksel olarak anlamlı ve.56 ile .85 arasında değerler
aldığı tespit edilmiştir. Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı rehberli sorgulamaya dayalı
laboratuvarların önemi boyutu için .81, geleneksel doğrulama laboratuvarlarının sınırlılıkları
boyutu için .76 ve son olarak rehberli sorgulamaya dayalı laboratuvarlarla ilgili uygulama
sorunları boyutu için .83 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak Rehberli Sorgulama Ölçeğinin
Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu ifade edilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |