The aim of this study is to determine the effects of developing instructional materials
from substances waste on pre-service teachers‟ environmental attitudes, behaviors and
perceptions. The study was carried out with 64 primary pre-service science teachers. In line with
the purpose of the present study, the „Environmental Literacy Scale‟ developed by Kışoğlu
(2009) and semi-structured interview protocols was used. In the study, pre-service science
teachers have developed instructional materials compatible with primary science text books. The
research process carried out for 8 weeks in the Fall Term of the 2015-2016 academic year.
Results of study showed that the developing instructional materials with using waste materials
effects pre-service science teachers‟ environmental attitudes, behaviors and perceptions in
positive way. Also, the study revealed that research process had more positive effects on male
pre-service teachers‟ environmental behaviors than female preservice teachers‟. The results of the
study are important in order to develop a more favorable environmental awareness among preservice
science teachers. Parallel to these findings, it is also important that this awareness may
affect reflections of future generations‟ environmental sensitivity in a positive way.
Environmental attitude environmental behavior environmental perception material development
Yapılan bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının atık maddeleri kullanarak
fen ve teknoloji dersine yönelik materyal geliştirme sürecinin çevresel tutum, davranış ve
algılarına etkisini saptamaktır. Araştırma, Fen Bilgisi Öğretmenliği programı üçüncü sınıfta
öğrenim gören 64 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Yapılan bu çalışmada veri toplama aracı
olarak Kışoğlu (2009) tarafından geliştirilen çevre okuryazarlığı ölçeği ve 4 sorudan oluşan yarı-
yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmen adayları fen bilgisi ders
kitaplarındaki kavramların öğretilmesine yönelik etkinliklerde kullanılacak materyaller
geliştirilmişlerdir. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılının güz döneminde 8 hafta boyunca
devam etmiştir. Araştırmanın sonunda atık maddelerden fen bilgisi dersine yönelik öğretim
materyali geliştirme sürecinin katılımcı öğretmen adaylarının çevresel tutum, davranış ve
algılarına olumlu yönde etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bu sürecin çevresel davranış
boyutunda erkek öğretmen adaylarını kız öğretmen adaylarına oranla daha olumlu etkilediği
sonucu elde edilmiştir. Yapılan bu çalışmadan elde edilen bu sonuçlar, öğretmen adaylarında
daha olumlu bir çevre bilinci geliştirilmesi ve gelecek nesillerde bu bilincin yansımalarının
görülebilmesi açısından önemli bulunmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |