Bu araştırmanın amacı; eğitim fakültelerinin sınıf öğretmeni özel alan yeterliklerini hangi düzeyde kazandırdığına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama modeline göre desenlenmiştir. Veriler, olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden seçkisiz örnekleme ile 2011-2012 eğitim-öğretim yılında MEB’de görev yapan 247 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri, Demiral, Baydar ve Gönen (2010) tarafından hazırlanan Öğretmen Özel Alan Yeterlik Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde; frekans ve yüzde analizleri,t-test, f testi (One-Way ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenliği özel alan boyutları açısından öğretmenler, eğitim fakültelerinin sınıf öğretmeni özel alan yeterliklerini kazandırdığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Kadın öğretmenlerle erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, mesleki kıdeme göre ise İzleme ve Değerlendirme, Bireysel ve Mesleki Gelişim-Toplum ile İlişkiler, Bireysel Sorumluluk ve Sosyalleşme ve Beden Eğitimi ve Güvenlik boyutlarında 6-10 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin, Sanat ve Estetik boyutunda ise 16 yıl ve üzeri kıdeme sahip olan öğretmenlerin görüşleri lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this research is to determine elementary teacher's views on the gaining level of special field competencies of elementary school teacher of education faculties. The research was designed as survey model. The data was obtained from 247 teachers working at the Ministry of Education in the 2011-2012 academic year, according to random sampling of the probability-based sampling method. The research data was collected through Demiral, Baydar and Gonen's (2010) Special Field Competencies Scale. Statistical analysis of frequencies and percentage for descriptive statistics, t test and one-way ANOVA were used to determine data analysis.According to results, in terms of elementary school teaching special field competencies, it was found that the teachers thought that the education faculties gaining elementary school teaching special field competencies. There was no statistically significant difference between female teachers and male teachers’ ideas. Also there were statistically significant differences according to professional seniority. The teachers whose years of seniority range from 6 to 10 had higher score on the subscales of Following and Assessment, Individual and Professional Development, Relations with Society, Individual Responsibility and Socializing and Physical Education and Security. Besides, the teachers who had 16 or more years of seniority had higher score on Art and Esthetics.
Primary school teaching special field competencies education of primary school teaching education faculties
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |