Bu çalışmanın amacı, bilimin doğası
alanında 2013 yılı itibariyle yayımlanan çalışmaları incelemek, yapılan
çalışmaların genel çerçevesini çizmek ve bu alandaki araştırmacılara yol
göstermektir. Bu amaç doğrultusunda, 2013 yılından itibaren Yükseköğretim
Kurumu Ulusal Tez merkezi’nde yayımlanmış olan ve bilimin doğası konusu
üzerinde çalışılan 36 teze ulaşılmıştır. Araştırmada, analitik araştırma
yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Doküman analizi kapsamında
tematik analiz gerçekleştirilerek, tezler; araştırma yılı ve türü, amaç,
araştırma yaklaşımı, araştırma modeli, örneklem, veri toplama araçları,
sonuçlar ve öneriler değişkenleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. Her bir
değişken için elde edilen veriler, frekans ve yüzde değerleri kullanılarak
tablolar ve grafikler halinde sunulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda ulaşılan
tezlerin amaçları 17 başlık altında toplanmıştır. Araştırmaların modelleri ise
10 kategoride toplanmıştır. Bunun yanında örneklemler 5 ana başlık altında alt
başlıkları da içerecek şekilde gruplandırılmıştır. Veri toplama araçları ise
nitel veri toplama araçları 17 madde ve nicel veri toplama araçları ise 15
madde halinde sınıflandırılarak incelenmiştir. Bunlara ek olarak sonuçlar
teması da incelenerek 26 madde şeklinde sunulmuştur. Son olarak da öneriler
teması 20 başlık altında toparlanarak incelenmiştir. Araştırma sonunda, 2013
yılından bu yana bilimin doğası konusunda yapılan tezlerin yıllara göre
dağılımında belirgin bir farklılık olmamakla birlikte, yüksek lisans tezlerinin
sayısının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çalışmalarda, araştırma
yaklaşımı olarak karma yaklaşımın, araştırma modeli olarak deneysel araştırma
modelinin, örneklem olarak öğretmen adaylarının ve öğrencilerin, veri toplama
aracı olarak ise bilimin doğası ölçeği, mülakat ve gözlem tekniklerinin
ağırlıklı olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan
çalışmaların genellikle durum belirleme olarak ele alındığı, yeni ve farklı
yönelimlere rastlanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of
this study is to examine the thesis published in the field of nature of science
since 2013, to draw the general framework of the studies carried out and to
lead the researchers in this area. In line with this aim, 36 theses have been
reached which was published in the National Thesis Center of the Higher
Education Institution from 2013 on the nature of science. In the research,
document analysis was used as analytical research methods. Within the scope of
the document analysis, thematic analyzes were carried out for the thesis in
terms of research year and type, purpose, research approach, research model,
sample, data collection tools, results and suggestions. The data obtained for
each variable are presented in tables and graphs using frequency and percentage
values. The objectives of theses reached as a result of this research are
examined under 17 headings. The models of the researches are gathered in 10
categories. In addition, the samples are grouped under five main headings,
including subheadings. Data collection tools were analyzed by classifying the
qualitative data collection tools as 17 items and the quantitative data
collection tools as 15 items. In addition to these, results themes are
presented in the form of 26 articles. Finally, the proposals themes were
examined by gathering in 20 titles. At the end of the research, it was
determined that the number of master theses are more although there is no
significant difference in the distribution of the theses made about the nature
of science since the year of 2013. In the conducted studies, the results
revealed that the mixed approach as the research approach, the experimental
research model as the research model, the teacher candidates and the students
as the sample, and the views on nature of science scale, interview and
observation techniques as the data collection medium was the most used ones. In
addition, the results indicated that the studies have generally been taken as
determination of the situation and new and different orientations have not been
found.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |