Bu
araştırmanın amacı, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin çevre kirliliğine
ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu,
2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kastamonu İli’nde yer alan biri
köy ve biri il merkezinde olmak üzere 2 devlet okulunda ilkokul üçüncü sınıf düzeyinde
öğrenim görmekte olan toplam 22 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma
grubunun belirlenmesi amacıyla, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden
tabakalı amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada veriler, öğrencilere
yöneltilen dört adet açık uçlu soru üzerinden bireysel ve yarı yapılandırılmış
görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler ise içerik analizi
tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre köy okulunda öğrenim
görmekte olan öğrencilerin neredeyse tamamı çevrenin canlı varlıklardan
oluştuğunu belirtirken merkez okuldaki öğrenciler çevrenin canlı ve cansız
varlıkların bir arada bulunduğu yer olduğunu ifade etmişlerdir. Köy ve merkez
okuldaki öğrenciler çevre kirliliği olarak sıklıkla atık çöpler ifadesini
kullanmışlardır. Buna ek olarak araba egzozları ile bacalardan kaynaklanan hava
kirliliğinden bahsetmişlerdir. Merkez okuldaki öğrenciler araba egzozlarından
çıkan dumanlardan bahsederken, köy okulu öğrencileri daha çok evlerinin bacalarından
çıkan dumanlardan söz etmişlerdir. Hem köy okulundaki hem de merkez okuldaki
öğrenciler çevre kirliliğine sebep olan en önemli etkenin ise insan olduğunu
belirtmişlerdir. Çevre kirliliğinin önlenebilmesi için de öncelikle insanların
bilinçlendirilmesi gerektiğini vurgulamışlardır.
The aim of this research is to determine the opinions of the third grade students in primary school on the concept of environment environmental and pollution. The study was a qualitative study of student’s ideas about environment and environmental pollution. The participants of the study were 22 3th grade student from 2 different schools in Kastamonu. While one of the schools where the research is conducted takes place in a village, the other is located in the province center. Data were gathered by semi-structured interviews consisted of 4 open-ended questions. The content analysis technique was applied in the analysis of data. According to the findings of the research, almost all of the students in the village school stated that the encounters were made from living creatures, whereas the students in the central school stated that the surrounding area is where living and non-living assets coexist. The students in the village and the central school frequently used waste garbage expressions as environmental pollution. In additionto this, they talked about air pollution from car exhausts and chimneys. While the students in the central school refer to fumes from car exhausts, the village school students refer more to the fumes from their homes' floors. Both students in the village school and the central school stated that the most important factor causing environmental pollution is human. They also emphasized that people should be made aware of environmental pollution firstly. In addition, they stated that the number of trash cans in the surrounding area should be increased.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |