The National Education Councils
are wide-ranging meetings in which all kinds of issues related to Turkish
National Education are discussed, negotiated and determined by the authorities.
The National Education Councils, first organized in 1939, are open to people
from all walks of life and discusses the Turkish education system problems and
produces scientific recommendations to current issues. From this aspect, The National Education
Council exists as an advisory body which directs the education policies. The
current research aims to investigate the decisions taken about citizenship,
democracy, and human rights by the National Education Councils. Document analysis
method -one of the qualitative research methods- was used in the study. Within
this context, digital and printed books including the National Education
Council decisions since 1939 have been reviewed. As a result, apart from 14th
council organized in 1981 and 10th council organized in 1993, all
the National Education Councils included subjects related to citizenship,
democracy and human rights education. However, when examining the reflection of
citizenship, democracy and human rights education issues negotiated in the
councils to the final reports, some differences are striking. Besides, it is
also understood that, directly or indirectly, the decisions include
citizenship, democracy and human rights education. While the direct decisions
seem to be taken in 2nd, 4th, 9th, 12th, 17th
and 18th councils, it was found that indirect decisions were taken
in 3rd, 5th, 6th, 7th, 11th, 13th, 15th and 16th
councils.
Millî Eğitim Şûraları,
Türk Millî Eğitimi ile alakalı her türlü konunun yetkililer ile görüşüldüğü,
tartışıldığı ve karara bağlandığı geniş çaplı toplantılardır. Birincisi 1939
yılında gerçekleştirilen Millî Eğitim Şûraları günümüzde de eğitim sistemi ve
sorunlarının tartışıldığı, her kesimden insana açık olup mevcut problemlere
bilimsel öneriler üretmektedir. Bu yönüyle Millî Eğitim Şuraları, eğitim
politikalarına yön verici bir yapı olarak varlığını devam ettirmektedir. Bu
çalışmanın amacı Millî Eğitim Şûraları’nda vatandaşlık, demokrasi ve insan
hakları eğitimiyle ilgili alınan kararları ele alıp değerlendirmektir.
Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Bu
bağlamda 1939’dan günümüze Millî Eğitim Şûraları Kararları’nı içeren dijital ve
basılı kitaplar incelenmiştir. Sonuç olarak 1981 yılında düzenlenen X. ve 1993
yılında düzenlenen XIV. şûralar dışında, 2014’e kadar olan tüm Millî Eğitim
Şûralarında vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimi kapsamında
değerlendirilen konulara yer verilmiştir.
Bununla birlikte vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimine
ilişkin şûralarda konuşulan konuların sonuç raporlarına yansıma durumuna
bakıldığında göze çarpan birtakım farklılıklar irdelenmiştir. Ayrıca kararlarda
doğrudan veya dolaylı olarak vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitimine
yer verildiği anlaşılmaktadır. Doğrudan kararların II., IV., IX., XII., XVII.
ve XVIII. şûralarda alındığı görülürken, dolaylı kararların ise III., V., VI.,
VII., XI., XIII., XV., XVI. şûralarda alındığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |