The
aims of this research are to examine the relationship between academic
dishonesty tendencies and fear of negative evaluation. The study was conducted
with a total of 467 students, 362 undergraduate and 105 graduate students
studying at Adnan Menderes, Pamukkale
and Muğla Sıtkı Koçman Universities in the 2017-2018 academic year. There was a
quantitative research in this study, relational model was used. According to
the results of the research, it was determined that the fear of negative
evaluation wasn’t significant difference any variables. There is a significant
difference between the dimensions of academic dishonesty tendency to gender
variable. It was concluded that there was a significant relationship between
the academic dishonesty tendency and the fear of negative evaluation. Students are encouraged to make more informed
work on punishments, to post banners on websites of universities and on school
walls, distribute brochures, and so on suggestions such as were made.
Academic dishonesty tendency fear of negative evaluation undergraduate and postgraduate students
Bu
araştırmanın amacı öğrencilerin akademik sahtekârlık eğilimleri ile olumsuz
değerlendirilme korkuları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma,
2017-2018 akademik yılında Adnan Menderes, Pamukkale ve Muğla Sıtkı Koçman
Üniversitelerinde öğrenim gören 362 lisans ve 105 lisansüstü olmak üzere toplam
467 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma olup; ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın sonuçlarına göre olumsuz değerlendirilme korkusunun
hiçbir değişkene göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Cinsiyet
değişkenine göre sahtekârlık eğiliminin boyutları arasında anlamlı bir farklılık
olduğu, akademik sahtekârlık eğilimi ile olumsuz değerlendirilme korkusu
arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilere,
alacakları cezalar konusunda daha çok
bilgilendirme çalışmalarının yapılması, üniversitelerin web sitelerine ve okul
duvarlarına cezalarla ilgili afişlerin asılması, broşürlerin dağıtılması vb.
gibi önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |