Abstract.
Models are scientific and mental activities which are
designed to facilitate understanding of complex events, situations, phenomena
and systems by students. In addition to be a simplified representation of an
idea, an object, an event, a process, a system or a term; models are
scholastics tools that provide convenience to conceptualize objects, events,
ideas or systems and to understand abstract terms that is hard to be understood.
In this study, it is aimed to determine the mental models of the primary school
students for the concept of space and to investigate the change according to
the class level. In the study in which latitudinal study model was used, a
total of 113 participants from various levels of a primary school were asked a
question about the concept of space and students were asked to make explanatory
writings and drawings about these concepts. As a result of qualitative analysis
of the obtained data, 4 themes emerged which are earth-like space model; the
celestial space model; the cavity space model and the realistic space model.
The findings of the research show that students at different levels have
different mental models with regard to different meanings about the concept of
space. It is seen that while concrete concepts construct the mental models of
the pre-school and the second-year students, students in higher levels have
included abstract concepts in their mental models.
Öz. Modeller, karmaşık görünen olay, durum, olgu ve sistemlerin daha kolay
anlaşılmasını sağlamak amacıyla oluşturulan bilimsel ve zihinsel
etkinliklerdir. Bir fikrin, nesnenin, olayın, sürecin, sistemin veya bir
kavramın basitleştirilmiş bir temsili olmakla birlikte; nesneler, olaylar,
fikirler veya sistemlerin zihinde daha kolay bir şekilde canlandırılmasını ve
anlaşılması zor soyut kavramların daha anlaşılır olmasını sağlayan eğitsel
araçlardır. Bu araştırmada okulöncesi çocuklarının ve ilkokul öğrencilerinin
uzay kavramına yönelik zihinsel modellerinin belirlenmesi ve sınıf düzeyine
göre gösterdiği değişimin incelenmesi amaçlanmıştır. Gelişimsel araştırma
yöntemlerinden enlemsel çalışma modelinin kullanıldığı çalışmada, bir ilkokulun
çeşitli kademelerinden toplam 113 katılımcıya uzay kavramına yönelik bir soru
yöneltilmiş ve öğrencilerden bu kavrama ilişkin açıklayıcı yazılar yazmaları ve
çizimler yapmaları istenmiştir. Elde edilen verilerin içerik analizi sonucu yer
zeminli zihinsel model, gök cisimli zihinsel model, boşluklu zihinsel model ve
gerçeğe yakın zihinsel model olmak üzere 4 tema ortaya çıkmıştır. Araştırma bulguları farklı kademedeki
öğrencilerin uzay kavramına ilişkin farklı zihinsel modellere sahip olduklarını
göstermektedir. Okul öncesi ve ikinci sınıf öğrencilerinin zihinsel modellerini
somut kavramlar oluştururken, daha üst kademelerdeki öğrencilerin zihinsel
modellerinde soyut kavramlara yer verdikleri görülmüştür. Çalışma
sonucunda güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programı çerçevesindeki
yenilikler kapsamında yeni araştırmalar yapılması, uzay kavramına ilişkin başka
kademelerdeki bireylerin zihinsel modellerinin incelenmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |