Research Article
BibTex RIS Cite

Development of Teacher Perceptions Scale For Competency of Pre-Service Education: A Study on Validity and Reliability

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 552 - 576, 29.11.2018

Abstract

The aim of
this study is to develop a scale to determine perceptions of teachers
concerning their pre-service teacher education. The study was conducted with
329 novice teachers. Research data was obtained from five-point Likert type
scale with 40 items. As a result of Exploratory Factor Analysis (EFA), it was found
that the scale has two factors with 25 items that explains 53.691% of the total
variance. Cronbach Alpha values aimed at determining reliability of the scale
was found as .94 for the first factor, .89 for the second factor and .94 for the
total scale. It was concluded that the scale is a valid and reliable tool for
determining perceptions of teachers concerning their pre-service teacher
education.

References

  • Aslan, M. (2015). Eğitim fakültelerindeki öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi ve öğretim programının hazırlanması (Doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bai, J. ve Ng, S. (2005). Tests for skewness, kurtosis, and normality for time series data. Journal of Business & Economic Statistics, 23(1), 49-60.
  • Ballantyne, J. (2005). Effectiveness of pre-service music teacher education programs: Perceptions of early-career music teachers (Yayınlanmış doktora tezi). Centre for Innovation in Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cliff, N. (1998). The eigenvalues-greater-than-one rule and the reliability of components. Psychological Bulletin, 103(2), 276-279.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Darling-Hammond, L. (2006) Creating powerful teacher education: Lessons from excellent teacher education programs. San Francisco: Jossey Bass.
  • Ebel, R. L. ve Frisbie, D. A. (1986). Essentials of education measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Garg, K. P. (1992). Development of ability to reason in school education. Concept Publishing Company.
  • Gratch, A. (2001). The culture of teaching and beginning teacher development. Teacher Education Quarterly, 28(4), 121–136.
  • Lim, C. P., Cock, K., Lock, G. ve Brock, G. (2009). Innovative practices in pre-service teacher education: An Asia-pasific perspective. The Netherlands: Sense Publishers.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1288.
  • Senemoğlu, N. (1990). Öğretmen adaylarına 'genel kültür' kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Çağdaş Eğitim Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (1991). A study of initial primary teacher training in England with implications for the system in Turkey (Yayınlanmamış araştırma raporu). Leicester: The University of Leicester.
  • Senemoğlu, N. (1992). İngiltere’de ilköğretime öğretmen yetiştirme ve Türkiye ile karşılaştırılması - Türkiye’de ilköğretime öğretmen yetiştirmenin geliştirilmesi için bazı öneriler. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi: Türkiye'de İlköğretim Sempozyumu Dergisi, 8, 143-156.
  • Senemoğlu, N. (2011). How effective are initial primary teacher education curricula in Turkey: Student teacher faculty and teachers let us know. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 35-47.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2001). The reform of pre-service teacher education in Turkey. In R. G. Sultana (Ed.), Challenge and change in the Euro-Mediterranean region (pp. 411–430). New York: Peter Lang.
  • Thompson, S. ve Power, L. (2015). Pre-service teacher training. HEART (Health & Education Advice & Resource Team) Helpdesk Report.
  • Williams, B., Brown, T. ve Onsman, A. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8 (3).
  • Yavuz, G. ve Doğan, N. (2015). Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 30(3), 176-188.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.

Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine İlişkin Öğretmen Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 552 - 576, 29.11.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin almış
oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitiminin yeterliğine ilişkin algılarını
belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 329 aday öğretmenle
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 40 maddelik beşli Likert tipi ölçekten
elde edilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 25
maddelik iki faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın %53.691'ini
açıkladığı ortaya çıkmıştır.
Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla
hesaplanan Cronbach Alpha değerleri; birinci faktör için .94, ikinci faktör
için .89, toplam ölçek için ise .94 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin,
öğretmenlerin
almış oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitiminin
yeterliğine ilişkin algılarını
belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek
olduğu sonucuna varılmıştır. 

References

  • Aslan, M. (2015). Eğitim fakültelerindeki öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi ve öğretim programının hazırlanması (Doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bai, J. ve Ng, S. (2005). Tests for skewness, kurtosis, and normality for time series data. Journal of Business & Economic Statistics, 23(1), 49-60.
  • Ballantyne, J. (2005). Effectiveness of pre-service music teacher education programs: Perceptions of early-career music teachers (Yayınlanmış doktora tezi). Centre for Innovation in Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cliff, N. (1998). The eigenvalues-greater-than-one rule and the reliability of components. Psychological Bulletin, 103(2), 276-279.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Darling-Hammond, L. (2006) Creating powerful teacher education: Lessons from excellent teacher education programs. San Francisco: Jossey Bass.
  • Ebel, R. L. ve Frisbie, D. A. (1986). Essentials of education measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Garg, K. P. (1992). Development of ability to reason in school education. Concept Publishing Company.
  • Gratch, A. (2001). The culture of teaching and beginning teacher development. Teacher Education Quarterly, 28(4), 121–136.
  • Lim, C. P., Cock, K., Lock, G. ve Brock, G. (2009). Innovative practices in pre-service teacher education: An Asia-pasific perspective. The Netherlands: Sense Publishers.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1288.
  • Senemoğlu, N. (1990). Öğretmen adaylarına 'genel kültür' kazandırma bakımından fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği. Çağdaş Eğitim Dergisi.
  • Senemoğlu, N. (1991). A study of initial primary teacher training in England with implications for the system in Turkey (Yayınlanmamış araştırma raporu). Leicester: The University of Leicester.
  • Senemoğlu, N. (1992). İngiltere’de ilköğretime öğretmen yetiştirme ve Türkiye ile karşılaştırılması - Türkiye’de ilköğretime öğretmen yetiştirmenin geliştirilmesi için bazı öneriler. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi: Türkiye'de İlköğretim Sempozyumu Dergisi, 8, 143-156.
  • Senemoğlu, N. (2011). How effective are initial primary teacher education curricula in Turkey: Student teacher faculty and teachers let us know. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 1(1), 35-47.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2001). The reform of pre-service teacher education in Turkey. In R. G. Sultana (Ed.), Challenge and change in the Euro-Mediterranean region (pp. 411–430). New York: Peter Lang.
  • Thompson, S. ve Power, L. (2015). Pre-service teacher training. HEART (Health & Education Advice & Resource Team) Helpdesk Report.
  • Williams, B., Brown, T. ve Onsman, A. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Australasian Journal of Paramedicine, 8 (3).
  • Yavuz, G. ve Doğan, N. (2015). Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 30(3), 176-188.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İshak Kozikoğlu 0000-0003-3772-4179

Nuray Senemoğlu

Publication Date November 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine İlişkin Öğretmen Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 552-576.