In this study, it is aimed to give a deep insight into the teacher
candidates’ understanding of the general concept of “equation” and what those
equations that science teacher candidates learn in chemistry classes or face
with when they try to have a better understanding of a difficult topic mean to them. Six open-ended
questions directed at the teacher candidates in this study were applied under
four different headings. The descriptive analysis method, which is one of
the qualitative research methods, was used to search for answers to research
questions in the study. The study was conducted with a total of 50 first-year
science teachers who were educated at the Uludag University Faculty of
Education during the fall semester of the 2017-2018 academic year. When the obtained data are evaluated, it has been
determined that most of the teacher candidates have insufficiency about making
scientific definitions of the given equations, explaining the relationship
between the quantities in the chemical equations and expressing the equations
mathematically. One of
the most striking results is that although students tried to give examples from
everyday life appropriate to the equations, none of the students was successful
in finding an analogy
Bu çalışmada fen bilgisi
öğretmen adaylarının genel denklem anlayışı ve kimya derslerinde öğrendiği veya bazı kimya konularının anlaşılmasında
sıklıkla kullanılan denklemlerin, onların zihninde nasıl bir anlam ifade ettiği
saptanmıştır. Bu amaçla
yapılan çalışmada öğretmen adaylarına uzman görüşü alınarak hazırlanan altı
adet açık uçlu soru yöneltilmiştir. Çalışmada
araştırma sorularına yanıt aramak için, nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan betimsel analiz metodu
kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018
eğitim-öğretim yılı güz döneminde Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 50 birinci sınıf Fen
Bilgisi öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde öğretmen
adaylarının büyük bölümünün, denklem kavramını değişkenler arasındaki ilişkinin
matematiksel ifadesi olarak tanımlayamadığı görülmüştür. Ayrıca kimya
derslerinde kullanılan denklemlerde yer alan değişkenlerin birbiri ile olan ilişkisini
açıklama ve denklemleri matematiksel olarak ifade etme konusunda da,
yetersizlikleri olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin denklemlerle günlük yaşamı ilişkilendirme konusunda da
çok başarılı olmadıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |