Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen
adaylarının sosyobilimsel bir konudaki risk algılarıyla karar verme
mekanizmalarının ilişkisini incelemektir. Bu amaç için çalışmada nitel araştırma
yöntemlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Bu çalışma, İç Anadolu
Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören, amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiş
olan 18 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Genetiği
Değiştirilmiş Besinlerle İlgili Risk Algıları Ölçeği (GBRAÖ), Çikolata Seçimi
senaryosu ve görüşme soruları kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre,
öğretmen adayları üç tip karar verme mekanizma modeli ortaya koymuştur. I. Tip
karar verme mekanizmasında, öğretmen adayları kendilerine uygun olmayan
alternatifleri doğrudan eleyerek alternatif sayısını azaltmış ve kalan
alternatifler arasında avantaj-dezavantaj bakımından kıyaslama yapmıştır. II.
Tip karar verme mekanizmasında, öğretmen adayları doğrudan bir kriteri ağırlıklandırma
yaparak tercih yapmıştır ve seçtikleri alternatif ile diğer alternatifler
arasında avantaj-dezavantaj karşılaştırması yapmıştır. III. Tip karar verme
mekanizmasında, öğretmen adayları her bir alternatifi avantaj-dezavantajlarına
göre incelemiş ve en sonunda bir kriteri ağırlıklandırma yaparak karar
vermiştir. Çalışmada riski yüksek olanlar I. Tip, riski orta olanlar III. Tip
ve riski düşük olanlar II. Tip karar verme mekanizmalarını kullandıkları tespit
edilmiştir. Öğretmen adaylarına karar verme becerilerini geliştirici öğretimin
yapılması, tartışmalı ve riskli konularda riskin orta seviyede tutulması
önerilmiştir.
The aim of this study is to investigate the
relationship of preservice science teachers’ risk perceptions related to a
socio-scientific issue with decision making mechanisms. For this purpose, holistic
multiple case study design among the qualitative research methods has been
used. This study has been conducted with 18 preservice teachers selected by
purposeful sampling method from a state university which is located at Central
Anatolia Region. As data collection tools, Risk Perception Scale Related to Genetically
Modified Organisms (RPS-GMOs),
Chocolate Choosing scenario, and interview questions have been used. According to
the research findings, preservice teachers have presented three types of
decision making mechanism model. In the Type 1 decision making mechanism, they reduce the
alternatives by directly eliminating the alternatives which are not appropriate
for themselves and make comparison among the remained alternatives in terms of
advantage-disadvantage. In Type 2 decision making mechanism, preservice
teachers make a selection by directly weighting a criterion. After the
selection, preservice teachers make advantage-disadvantage comparison between
the selected alternative and the other alternatives. In Type 3 decision making
mechanism, preservice teachers analyse each alternative according to its
advantages-disadvantages and, finally, they make a decision by weighting a
criterion. In the study, it is identified that the ones who have high risk, use
Type 1 decision making mechanism, the ones who have medium risk, use Type 3
decision making mechanism and the ones who have low risk, use Type 2 decision
making mechanism. It is suggested to provide decision making skills enhancing
education to preservice teachers, and to hold the risk on the medium level on
the controversial and risky issues.
Science education Preservice science teachers Socio-scientific issues Decision making Risk perceptions
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |