Öğretmenler sadece okullarımızın kalitesi için değil ayrıca toplumların şekillenmesinde hayati bir öneme sahiptir. Günümüz dünyasında ekonomik, sosyal, eğitim ve bilimin Lingua Franca’sı olan İngilizceyi öğrenmek artık kaçınılmaz bir durum haline gelmiştir. Ancak Türkiye’de İngilizce öğretimi istenen düzeylere bir türlü ulaşamamıştır. Bu çalışmada Türkiye’deki 6 farklı üniversitenin eğitim fakültesi İngiliz Dili Eğitimi bölümlerinde görev yapan (5 kadın, 5 erkek) -yaşları 35 ile 65 arasında değişen ve amaçlı örnekleme tekniği ile seçilen- 10 akademisyenle nitel yaklaşım çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşme formları ile Türkiye’deki İngilizce eğitimi sorunu incelenmiş ve çalışma sonunda “Türkiye’deki İngilizce öğretimi“, “İngilizce Öğretmenlerinin Yeterlilikleri“, “İngilizce Öğretmeni Yetiştirme” ve “Nitelikli bir İngilizce Öğretmeninin Özellikleri“ temaları altında akademisyenlerden görüş elde edilmiştir. Katılımcılar Türkiye'deki İngilizce eğitimini ve öğretmenlerini yetersiz ve niteliksiz bulurken İngilizce öğretmeni yetiştirmenin önündeki temel sorunlar olarak; üniversite sınav sistemini ve eğitim bölümleri dışındaki bölümlerden (İngiliz Dili Edebiyatı, Mütercim Tercümanlık gibi) mezun olanlara formasyon yoluyla İngilizce öğretmeni olabilmelerini göstermiştir.
Teachers are of vital importance not only for the quality of our schools but also for
shaping societies. In today's world, learning English, which is the Lingua Franca of economy,
education and science, has become inevitable. However, Turkey has not reached the turn in
Teaching English to the desired levels. This study was conducted with 10 (5 females, 5 male)
academics who work in the Department of English Language Education at different universities in
Turkey. The study investigated the problem of teaching English in Turkey with semi-structured
interview forms and the data gathered from the participants were categorized under four predetermined themes "English education in Turkey”, “The competence of English teachers in
Turkey ", “English teacher training” and” The characteristics of a qualified English teacher.” The
participants concluded that the English teachers are unqualified, and English education in Turkey
is insufficient. They have also pointed out that the main problems in raising English teachers are
related the university entrance examination system and allowing other graduates of the departments
(such as English Literature and Translation and Interpretation) other than the departments of
education to be English Teachers through pedagogical formation certificate.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |