The aim of the study was to evaluate the current
applications on in-service training in our country and to determine the
opinions of teachers and academics in this issue. In this study, case study
method was used which made use of the nested multiple cases pattern. The study
was conducted with a total of 16 participants from the disciplines of science,
social sciences, mathematics and Turkish. In this context, 2 teachers and 2 academics were
selected from every discipline. The data of the study were collected through
two different semi-structured interview forms which were developed separately
for academics and teachers. Content analysis technique was used in the analysis
of the obtained data. As a result of the research, it has been determined that
there are some problems related to the duration, timing, frequency of
in-service training, physical conditions of in-service training area and number
of participant teachers in in-service training. It was concluded that the content of in-service
training programs is not up to date and is not structured according to the
needs of the teachers. Besides, it was determined that the teachers who
participated in the in-service trainings considered these seminars as
formalities and perceived them as an opportunity to have holidays. In addition,
it was determined that there was no opinion of academics and teachers except
for one academic about school based professional development practices.
Academic In-service Trainings teacher teacher education school based professional development
Bu çalışmanın amacı, ülkemizdeki hizmet sürecindeki öğretmen eğitimine yönelik
yürütülen mevcut uygulamaları incelemek ve bu uygulamalarla ilgili öğretmen ve
akademisyenlerin görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla çalışmada özel durum çalışması
kullanılmış olup, iç içe geçmiş çoklu durum deseninden faydalanılmıştır. Çalışma, fen
bilimleri, sosyal bilimler, matematik ve türkçe alanlarından 2 öğretmen ve 2 akademisyen
olmak üzere toplamda 16 katılımcı ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, akademisyen ve
öğretmenler için ayrı ayrı geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formları aracılığı ile
toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, yapılan hizmet içi eğitimlerin süresi, zamanlaması, sıklığı, hizmet içi eğitim
ortamlarının fiziksel koşulları ve hizmet içi eğitimlere katılan katılımcı öğretmenlerin sayısı ile
ilgili bir problemler olduğu belirlenmiştir. Hizmet içi eğitim programlarının içeriğinin güncel
olmadığı ve öğretmenlerin ihtiyaçlarına göre yapılandırılmadığı sonucuna varılmıştır. Bunun
yanında hizmet içi eğitim seminerlerine katılan öğretmenlerin bu seminerleri formalite olarak
gördükleri ve tatil yapma fırsatı olarak algıladıkları belirlenmiştir. Ayrıca okul temelli mesleki
gelişim uygulamlarına yönelik bir akademisyenin dışında tüm katılımcı öğretmen ve
akademisyenlerin fikirlerinin olmadığı tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |