In this study, it was aimed a systematic re-examination of qualitative studies related to the classroom management. For this purpose, it was examined ten journals published by education faculties. In conclusion, 14 qualitative studies, which exactly met the criteria were examined. These studies were analyzed by using thematic synthesis method. As a result of thematic synthesis, four main themes emerged. These themes were the context of classroom management, factors affecting classroom management, disruptive behaviors, and coping with disruptive behaviors. The sub-themes related to classroom management main theme were strategies, approaches, dimensions, and competencies. The factors affecting classroom management were students, teachers, parents, school management, physical insufficiency, and socio-economic structure. The sub-themes related to the disruptive behaviors main theme were breaking the rules, disrupting the flow of the lesson, rudeness and disrespectfulness, emotional instability, verbal violence, indifference, and physical violence. In addition, the sub-themes related to the coping with disruptive behaviors main theme are tolerance, guidance, communication, cooperation, verbal warning, enforcement of sanctions, giving responsibility, and reaction. According to the meta-synthesis results, it may be said that synthesized qualitative studies mostly emphasize on the scope of classroom management, the factors affecting classroom management, and management of disruptive behaviors in classroom.
Bu çalışmada, sınıf yönetimi ile ilgili nitel çalışmaların sistematik olarak yeniden incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla eğitim fakülteleri tarafından yayınlanan on dergi incelenmiştir. Sonuç olarak, kriterleri tam olarak karşılayan 14 nitel çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar, tematik sentez yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Tematik sentez sonucunda dört ana tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar, sınıf yöne-timinin kapsamı, sınıf yönetimini etkileyen faktörler, istenmeyen davranışlar ve istenmeyen davranışlarla baş etme stratejileri şeklindedir. Sınıf yönetimine ilişkin alt temalar stratejiler, yaklaşımlar, boyutlar ve yeterlilikler şeklindedir. Sınıf yönetimini etkileyen faktörler öğrenci, öğretmen, veli, okul yönetimi, fiziki yetersizlik ve sosyo-ekonomik yapı olarak ortaya çıkmıştır. Yıkıcı davranışlar ana temasına ilişkin alt temalar kuralları çiğneme, dersin akışını bozma, kabalık ve saygısızlık, duygusal dengesizlik, sözel şiddet, ilgisizlik ve fiziksel şiddettir. Ayrıca yıkıcı davranışlarla baş etme ana temasına ilişkin alt temalar hoşgörü, rehberlik, iletişim, işbirliği, sözlü uyarı, yaptırımların uygulanması, sorumluluk verme ve tepki gösterme şeklindedir. Meta-sentez sonuçlarına göre sentezlenen nitel çalışmaların daha çok sınıf yönetiminin kapsamına, sınıf yönetimini etkileyen faktörlere ve sınıfta istenmeyen davranışların yönetimine odaklandığı söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 2 |