Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin motivasyonlarını olumsuz yönde etkileyen etmenlerin incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Düzce ilinde bulunan devlet okullarında görev yapan 13 okul müdürü oluşturmaktadır. Çalışmada maksimum çeşitlilik örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlemesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda, yönetici kaynaklı etmenler olarak; bakanlık düzeyinde alınan kararların okullarda uygulanabilirliğiyle ilgili sorunların motivasyona olumsuz yönde yansıdığı; diğer yöneticilerle ilgili olarak; motivasyonı olumsuz yönde en çok etkileyen etmenin rekabet olduğu anlaşılmıştır. Öğretmen kaynaklı etmenlerin, isteksizlik, kayıtsızlık, görevde ihmal, sorumluluk almama ve mesleki yetersizlik; öğretmenlerin yeniliğe açık olmaması, iletişim sorunları ve okula devam sorunları olduğu görülmüştür. Öğrenci kaynaklı etmenlerin, emeklerinin karşılığını bulamama, ailedeki eğitimsizliğin ve sorunların öğrenci davranışlarına yansıması ve ailenin ilgisizliği olduğu görülmüştür. Veli kaynaklı etmenlerin, velilerin isteksizlikleri, duyarsızlıkları, yönetimin ve öğretmenlerin işine müdahale etmeleri ve iletişim sorunları olduğu görülmüştür. Kişisel kaynaklı etmenler olarak, ailevi sorunlardan motivasyonlarının olumsuz yönde etkilendiği ve mesleğin itibarsızlaşmasının kişisel olarak motivasyonlarını olumsuz yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen her bir temaya ilişkin bulgulara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to examine the factors negatively affecting the motivation of school principals. The research was of phenomenology design and conducted with 13 school principals in public schools in Düzce, Türkiye in the 2021-2022 academic year. In the study maximum diversity sampling method was used while content analysis technique was chosen to analyse the research data. The results show that the problems related to the applicability of the decisions taken at the ministry level in schools were reflected negatively on motivation as factors originating from the administrators. Furthermore, the factor that affected the motivation negatively the most was competition with regard to other administrators. Teacher-driven factors included reluctance, indifference, negligence, not taking responsibility, professional inadequacy, teachers' not being open to innovation, communication problems, and school attendance problems. Those factors originating from the students were not being rewarded for their efforts, reflection of the lack of education and problems in families on student behaviours, and the indifference of families. Parent-related factors included parents' reluctance, insensitivity, interference in the work of the administration and teachers, and communication problems. As for the personal factors, family problems negatively affected their motivation and the discrediting of the profession negatively affected their personal motivation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2024 |
Publication Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 1 |