Research Article
BibTex RIS Cite

To Detect Understanding Level of Mathematic Topics in High School Curriculum

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 6 - 13, 01.08.2008

Abstract

Starting from elementary education to university the first of top lessons that are the most hesitated or scared by students is mathematics. The behind of difficulties of mathematic lesson the base reason of this fear which is shown againts to mathematic is negative prejudice that appears in students during the primary years. It is needed to remove thiş mental barrier. Therefore, the hard subjects of mathematic for students should be explained with reasons, To detect these dificulties will effect their accomplishment positively. This study has been done completely in order to reveal incomprehensible mathematic topics for students. A guestionnaire from with 27 gueştions has been prepared to detect incomprehensible mathematic topics for high school students. With respect to their difficult degree each guestions has been graded with the point of 1, 2, 3, 4 and 5. as sampler 149 students who attend to the different departments of 100 th Year University have been selected. The obtained data from research has been interpreted by the help of SPSS 10 computer package programme. The optained results from research are a follows:
* Incomprehensible mathematic topics together with their reasons fort the students have been detected.
* A significant difference among the incomprehensible mathematic topics fort he selected students from different departments has never been detected.
* The hard understanding topics have showed a significant diference with respect to the sexuality,

References

  • Kaynakça verilmiştir.

Lise Müfredatındaki Matematik Konularının Anlaşılma Düzeyinin Belirlenmesi

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 6 - 13, 01.08.2008

Abstract

İlköğretimden başlayarak üniversiteye kadar öğrencilerin en çok çekindikleri veya korktukları derslerin başında matematik dersi gelmektedir. Matematik dersine karşı gösterilen bu korkunun asıl sebebi, dersin çok zor olmasından öte öğrencilerde ilköğretim yıllarında oluşan olumsuz bir önyargıdır. Öğrencilerde matematik dersine karşı oluşan bu olumsuz önyargının ortadan kaldırılması gerekir. Bu nedenle öğrencilerin matematik dersinde zorlandıkları konular, nedenleri ile birlikte açıklanmalıdır. Bu zorlukların belirlenmesi öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışma, öğrencilerin anlamakta zorluk çektikleri matematik konularını nedenleri ile birlikte ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin lisede iken anlamakta zorluk çektikleri konuları belirlemek için 27 maddeden oluşan bir anket formu hazırlanmıştır ve maddeler zorluk derecelerine göre 1,2, 3,4, 5
şeklinde puanlandırılmıştır.Örneklem olarak Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerinde okuyan toplam 149 öğrenci seçilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 10 paket programından yararlanarak yorumlanmıştır.
Araştırmada aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir.
* Öğrencilerin matematik dersinde zorluk çektikleri konular nedenleri ile birlikte belirlenmiştir.
* Farklı bölümlerden seçilen öğrencilerin anlamada zorluk çektikleri konular arasında anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir.
* Zor olarak algılanan konular cinsiyete göre anlamlı bir fark ortaya çıkarmıştır.

References

  • Kaynakça verilmiştir.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Cahit Taşdemir 0000-0002-0986-8098

Kelimetullah Geçer

Publication Date August 1, 2008
Submission Date January 8, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Taşdemir, C., & Geçer, K. (2008). Lise Müfredatındaki Matematik Konularının Anlaşılma Düzeyinin Belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(1), 6-13.