In this study, the effect of coating thickness and thermal property on the temperature distribution of an internal combustion diesel piston was investigated numerically. A piston was modelled in three-dimensional, and then a grid independency test was performed. The optimum element number was selected without losing computational accuracy. The thickness values were considered as 250, 500, and 750 μm. Tungsten Carbide (WC) and Zirconia (ZrO2) were used as coating material. Convective heat loads were applied as boundary conditions. Temperature values in different locations were used to evaluate the thermal performance of the coating layer. The numerical results showed that WC doesn’t have a significant effect by the mean of thermal insulation and WC-coated piston top surface temperature is like uncoated temperature even with the higher thickness values. However, ZrO2 has a better performance as thermal insulation material, and its effectiveness increases with higher thickness values.
Bu çalışmada, kaplama kalınlığının ve ısıl özelliğinin, içten yanmalı bir dizel motor pistonunun sıcaklık dağılımına olan etkisi sayısal olarak incelenmiştir. Piston üç boyutlu olarak modellenmiş ve ardından ağdan bağımsızlık çalışması yapılmıştır. Hesaplama hassasiyetini düşürmeden, en uygun eleman sayısı seçilmiştir. 250, 500 ve 750 μm olmak üzere üç farklı kaplama kalınlığı çalışılmıştır. Kaplama malzemesi olarak ise Tungsten Karbür (WC) ve Zirkonya (ZrO2) kullanılmıştır. Sınır şartları olarak taşınım ısıl yükleri uygulanmıştır. Kaplama tabakasının ısıl performansını değerlendirmek için farklı konumlardaki sıcaklık değerleri kullanılmıştır. Sayısal sonuçlar göstermiştir ki, WC kaplamasının ısıl yalıtım üzerinde kayda değer bir etkisi yoktur ve kaplama yüzeyinin üzerindeki sıcaklık değerleri farklı kaplama kalınlıklarında bile kaplama yapılmayan piston ile aynıdır. Fakat, ZrO2 ısıl yalıtım malzemesi olarak çok daha iyi bir performansa sahiptir ve bu durum artan kalınlık değerleri ile artmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Engineering and Architecture / Mühendislik ve Mimarlık |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 28 Issue: 2 |