Eğitim
ve öğretim faaliyetlerinin kurumsal tezahürlerini teşkil eden mektepler,
müesses nizamın mevcudiyetini muhafaza edip müstakbele taşıma misyonu ile
mükellef müesseseler olarak teşkilatlandırılmışlardır. Osmanlı Devleti, bu tür
bir teşkilatlanmayı mensubu olduğu medeniyet havzasından tevarüs ederek mekânın
ve zamanın kıymetleri üzerinden güncellemiş ve bahse konu yapıları kendi
mukadderatının muvazzaf müesseseleri haline getirmiştir. XIX. yüzyılın ikinci
yarısında mekteplerin farklı formasyonlar üzerinden yeniden anlamlandırılarak
yaygınlaştırılması bu tespitin bir tezahürüdür.
XIX. yüzyılda
siyasi hafızasının hafakanlarını teşkil eden ideolojik jargonlar Osmanlı
Devleti gibi ittihad-ı anasıra istinat eden teşekkülleri tehdit etmiştir.
Yüzyılın ilk çeyreğinden itibaren azınlıkların rahatsızlıklarını
ifade eden bağımsızlık mücadelelerine benzer homurdanmaların yüzyılın son çeyreğinde Müslim aşiretlerden gelmesi, devleti uzun
vadeli çözümler üretmeye sevk etmiştir. Bu bağlamda kendi dindaşlarından gelen
tehditleri tedib ve tenkil etmek maksadıyla payitaht odaklı siyasi, içtimai, askeri ve iktisadi enstrümanlar
geliştirilmiştir. Zikredilen enstrümanlardan biri de mektepleri, aşiretlerin
yoğunlaştığı yerlerde yaygınlaştırmak olmuştur. Maarif merkezli bu politik tavır, arşiv vesikaları başta olmak üzere ikinci
el kaynaklar üzerinden anlamlandırmaya çalışmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 42 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.