Coğrafi işaret, belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından kökeninin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işaret olarak tanımlanmaktadır. Coğrafi işaretlerin korunması ve uluslararası başvurularının olanaklı hale getirilmesi 1958 Lizbon anlaşması ve daha sonra Dünya Ticaret Örgütünün Ticaret ile bağlantılı fikri ve sınaî mülkiyet hakları (TRIPS) anlaşmasının 22. ve 24. maddeleri ile oluşturulmuştur. Türkiye’de coğrafi işaretlerin korunmasına 1995 yılında 555 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile başlanmıştır. Bu çalışmada 1995 yılından itibaren Türkiye’de kullanılmaya başlanan coğrafi işaretli ürünün bölgesel ekonomideki katkısını belirlemek amaçlanmıştır. Özellikle küreselleşmenin getirdiği çevresel olumsuzluklar gıda sektöründe bir güven kaygısına neden olmaktadır. Bundan dolayı coğrafi işaretli ürünler, kalitesinin ve güvenliğinin de etkisiyle genel anlamda bu güven kaygısını azaltacak ve gıda piyasasında önemli bir talep oluşturmaktadır. Söz konusu bu talep ekonominin canlanmasında önemli bir araç olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada anket yöntemi kullanılmış olup, 625 anket Van genelinde Kahvaltı işletmeleri, STK’lar ve üniversitelerde uygulanmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler SPSS paket programı ile Parametrik testler olan T-Testi ve ANOVA Testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre coğrafi işaretleme, turizm potansiyelinin ve coğrafi işaretli ürünlerin pazar marjının artmasının yanında, bölge halkının ekonomik gelişmesine ve işsizliğin azalması gibi ekonomik faktörler üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Aynı şekilde coğrafi işaretlemenin sosyo-kültürel faktörler olan; ürünün popülerliğinin artması, bölgenin kültürel özelliklerinin artması, ürüne yönelik yasal denetimlerin yapılması, ürün için yapılan tanıtımların artması, üretici işletmelerinin grup ilişkilerinin artması, kırsal alandan kente olan göçün azalması, bölgeye olan ziyaretlerin artması gibi faktörler üzerinde önemli etkileri olduğu sonucuna varılmıştır.
van yüzüncü yıl üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
SBA-2021-9279
van yüzüncü yıl üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine katkılarından dolayı teşekkür ederiz
Geographicalindication is defined as a signindicating a productidentifiedwith the region, area, regionorcountry of origin in terms of itsdistinctivequality, reputationorothercharacteristics. The protection of geographicalindications and makingtheirinternationalapplicationspossiblewasestablishedby the 1958 Lisbonagreement and then the 22nd and 24th articles of the World TradeOrganization'sTrade-relatedintellectual and industrialpropertyrights (TRIPS) agreement. The protection of geographicalindications in Turkeystarted in 1995 with the DecreeLaw No. 555. Inthisstudy, it is aimedtodetermine the contribution of the geographicalindicationproduct, which has beenused in Turkey since 1995, in the regionaleconomy. Especially the environmentalnegativitiesbroughtaboutbyglobalizationcause a confidenceconcern in the foodsector. Therefore, geographicallyindicatedproducts, with the effect of theirquality and safety, willreducethisconfidenceanxiety in general and create an importantdemand in the food market. Thisdemand is used as an importanttool in the revival of the economy. Inthisstudy, questionnairemethodwasused and 625 questionnaireswereapplied in breakfastestablishments, NGOs and universitiesthroughout Van.The dataobtained in thisstudywereanalyzedwith the SPSS package program and the Parametrictests T-Test and ANOVA Test.Accordingto the results of the analysis, it wasconcludedthatgeographicalindication has a positiveeffect on economicfactorssuch as the economicdevelopment of the people of the region and the decrease in unemployment, as well as the increase in the tourismpotential and the market margin of the productswithgeographicalindications.Likewise, the socio-culturalfactors of geographicalmarking; It has beenconcludedthattherearesignificanteffects on factorssuch as the increase in the popularity of the product, the increase in the culturalcharacteristics of the region, the legal inspectionsfor the product, the increase in the promotionsfor the product, the increase in the grouprelations of the producerenterprises, the decrease in migrationfromruralareasto the city, and the increase in visitsto the region.
SBA-2021-9279
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBA-2021-9279 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 58 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.