Organizasyonun en önemli kaynağı olması sebebiyle bilginin en iyi şekilde yönetilmesi ve bunun için teknolojik araçlardan yararlanılması günümüzde önemli bir meseledir. Bu çalışma, kamu kurumlarında bilgi yönetiminin mevcut durumunu ve yapılması gerekenleri tespit edebilmek için Türkiye’deki sekiz Bakanlığın Bilgi İşlem Daire Başkanları (BİDB) ile görüşmeler yapılarak hazırlanmıştır. Olgu bilim desenine uygun olarak düzenlenen ve verilerin betimsel içerik analizine tabi tutulduğu çalışma, bakanlıklardaki bilgi yönetimi unsurları ve teknoloji ilişkisi üzerine odaklanmıştır. Bilgi yönetimi unsurları; insan, organizasyon, bilgi varlığı/içerik, süreç ve teknoloji olmak üzere beş ana başlık altında gruplandırılmıştır. Çalışma kapsamındaki nitel araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’deki kamu kurumlarında genel olarak; bilgi yönetiminin muğlak bir konu olduğu, bilgi yönetimine ilişkin stratejik plan olmadığı, kurumlarda bir bilgi yönetimi (BY) organizasyonunun bulunmadığı, bilgi yönetimi rehberine ihtiyaç olduğu, üst yönetimin enformasyon teknolojilerine yönelik desteğinin tam olduğu, teknolojik araçların belli oranda mevcut olduğu ancak bilginin yönetilmesi odağında yapılandırılmadığı ve bütünleşik bir sistem yapısında olmadığı ortaya çıkmış, bu bağlamda öneriler sunulmuştur.
Yönetim bilişim sistemleri bilgi yönetimi bilgi yönetimi teknolojik araçları bilişim sistemleri bakanlık.
Since knowledge is the most important resource of the organization, managing it in the best way and using technological tools for this purpose is an important issue. This study was carried out by interviewing the Heads of Information Technology (IT) Departments of eight Ministries in Turkey in order to determine the current state of knowledge management practices in public institutions in Turkey and what needs to be done to improve those practices. The study, which was designed in accordance with the phenomenological research and subjected to descriptive content analysis, focused on the relationship between knowledge management and technology in ministries. Knowledge management components were classified under five main groups: People, organization, information asset/content, process and technology. The results reveals that knowledge management is generally an ambiguous issue in the public institutions in Turkey; that there is no strategic plan for knowledge management and organization related to knowledge management in public institutions; that there is a need for knowledge management guide; that there is full support by top management for the requirements of information technologies; and that technological tools are available to a certain extent; however, are not structured for knowledge management and does not have an integrated system structure in public institutions. In light of these findings, some recommendations were presented.
Management information systems knowledge management knowledge management technological tools information systems ministry
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 58 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).