Bu araştırmada uluslararası öğrencilerin kültürel zekâ düzeyleri ile kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim gören 353 kadın, 282 erkek katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar farklı ülkelerden gelen ve farklı etnik kökenlerden oluşan öğrencilerdir. Nicel araştırma deseni içinde ilişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada, veri toplama aracı olarak kültürel zekâ, kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme ölçekleri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ölçeklerin yapı geçerliklerinin incelenmesi için Doğrulayıcı Faktör Analizi, güvenirliklerinin incelenmesi için ise Cronbach Alfa iç tutarlık katsayıları hesaplanmış ve yorumlanmıştır. Araştırmada ölçeklerden elde edilen puanlar arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman Brown Korelasyon katsayısı hesaplanmış, puanlar arasındaki yordama durumları incelenirken regresyon analizi yapılmıştır. Mevcut araştırmanın sonuçlarına göre, uluslararası öğrencilerin kültürel zeka düzeyleri ile kültürleşme düzeyleri arasında düşük düzeyde pozitif, kültürel zeka düzeyleri ile kültürlerarası duyarlılık düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur.
The aim of the present research is to investigate the relation between the cultural intelligence levels of international students and their acculturation and intercultural sensitivity levels. The research was conducted with a total of 353 female and 282 male participants studying at Bursa Uludağ University. The participants were students from different countries and from different ethnic origins. Scales for measuring intercultural sensitivity, cultural intelligence, and acculturation, as well as a personal information form, were employed in the research, which used a correlational survey model inside a quantitative research design. In the analysis of the data, confirmatory factor analysis was utilized to analyze the construct validity of the scales, and to examine the reliability, the Cronbach alpha internal consistency coefficients were calculated and interpreted. While investigating the relationships between the scores obtained from the scales in the study, the Spearman-Brown correlation coefficient was calculated and regression analysis was implemented when examining the predictive status between the scores. According to the results of the current research, there was a low-level positive relationship between international students' levels of cultural intelligence and acculturation and a moderately positive relationship between their levels of cultural intelligence and intercultural sensitivity.
International students Cultural intelligence Intercultural sensitivity Acculturation Education
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2024 |
Submission Date | August 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 63 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).