Hz. Peygamber’e gelen ilk vahiy ayetinin eğitim ile ilgili olması ve
“oku” diye emir ifadesi ile başlaması, İslam’da eğitimin önemini
vurgulamaktadır. Hz. Muhammed de İslam’ın ilk eğiticisi olarak bu emri
yerine getirmek üzere kadın-erkek bütün Müslümanlar için adeta bir eğitim
ve öğretim seferberliğini başlatmıştır. İlk İslami eğitim kurumları bu
dönemde açılır ve mevcut olanlarının işlevsellikleri de arttırılır. İslam’dan
önce faaliyet gösteren küttablar, Kur’an’ın yanı sıra, İslami ilimleri öğreten
yerler olarak da işlev görür. Kuruluş amacı Allah’a ibadet etmek olan mescid,
İslam’ın ilk döneminde sadece toplumun ibadet eğitimi ile ilgili faaliyetlerin
yürütüldüğü yer değildi. Beşeri münasebetlerin, hukuk kurallarının, dini ve
ilmi faaliyetlerin uygulandığı ve meşveret kararlarının alındığı yer olarak da
işlev görmüştür. Dünya ve ahiret saadetini gerçekleştirme amacında olan din
eğitiminin mescidde verilmesi, bu kurumu merkezi bir noktaya
taşımıştır. Mescid, İslam’ın ilk dönemlerinde ibadet yeri olmanın yanında,
dinsel, eğitsel, sosyal, kültürel, edebi, istişari ve hukuki işlerin görüldüğü yer
olarak hizmet verir. Toplumun bütünlüğü de bu özelliğinden dolayı sağlanır.
Bu makalede, İslam’ın erken dönemlerinde, kurumların şekillendirilişi sürecinde mescidin üstlendiği işlevler ve burada uygulamaya konan icraatlar
üzerinden bir değerlendirme yapılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Submission Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 1 |