Research Article
BibTex RIS Cite

Çeşitli Boyutlarıyla Aile Katılımı: Nitel Bir Çözümleme

Year 2022, Issue: 9, 32 - 52, 10.07.2022
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1124614

Abstract

Bu araştırmada, ilkokul ve ortaokul düzeyinde aile katılımının veli görüşleri doğrultusunda incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Van ili Merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) ilkokul (3 ve 4. sınıflar) ve ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğrencisi bulunan velilerden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenen 20 veli ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından hazırlanan Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda velilerin okula yönelik olumlu ya da olumsuz düşüncelerinin temelinde ilgi ve iletişimin olduğu; velilerin öğretmenler tarafından en fazla öğrencinin akademik gelişimi konusunda bilgilendirildikleri ve bu bilgilendirmeler için en çok, kısa mesaj yolunun tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Velilerin aile katılımı adına evde en çok öğrencinin konu eksiklerini tamamlamada yardımcı olma, okulda ise toplantı ve etkinliklere katılma davranışını gösterdikleri tespit edilmiştir. Araştırma sonunda velilerin özellikle eğitim sürecini takip etme, uygun çalışma ortamı sağlama, öğretmen ve yöneticiler ile iletişim kurma davranışlarını sorumluluk olarak gördükleri; kendilerini en çok öğrencileri ile iletişim kurma konusunda yeterli gördükleri belirlenmiştir.

Supporting Institution

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

SYL-2018-7380

References

  • Arslan, Ü. ve Nural E. (2004). Okulöncesi eğitiminde okul-aile işbirliğinin önemi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 99–108.
  • Ataç, F. (2001). Öğretmenler için öğrenci psikolojisi: Önce ruhsal eğitim. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Bailey, L. M. (2000). Integrated curriculum: What parents tell us about their children’s experience. Education Forum, 64(3), 236–242.
  • Başaran, S. ve Koç, F. (2000). Ailenin çocuğun okuldaki eğitimine katılım sorunları ve katılımın sağlanması için alternatif bir model. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çağdaş, A., Özel, E., ve Konca, A. S. (2016). İlkokul başlangıcında velilerin aile katılım düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 891-908.
  • Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S. & Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98(4), 653–64.
  • Dizbay, S. (2010). Ortaöğretim kurumlarında okul-aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri (Kocaeli ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Durmuş, E. (2016). Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin aile katılımıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi: İstanbul-Sultanbeyli örneği (YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, N., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Califor¬nia: Corwin Press.
  • Epstein, J. L. & Sanders, M. G. (2006). Prospect for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships, Peabody Journal of Educations, 81(2),81- 120.
  • Erdem, A. R. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim okulu yönet¬icilerinin eğitim öğretime katkı sağlamada öğrenci velileri¬ni okula çekme başarısı. İlköğretim Online, 8 (2), 357-378.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Finders, M.& Lewis, C.(1994). Why some parents don't come to school. Educational Leadership, 51(8), 50-54.
  • Gordon, D. (2000). Parent training via CD-ROM: Using technology to disseminate effective pre-vention practices. The Journal of Primary Prevention, 21(2), 227-251.
  • Graue, E., & Brown, C. P. (2003). Preservice teachers’ no¬tions of families and schooling. Teaching and Teacher Edu¬cation, 19(7), 719-735.
  • Green, C. L., & Hoover-Dempsey, K. V. (2007). Why do parents home-school? A systematic examination of parental involvement. Education and Urban Society, 39(2), 264-285.
  • Gross, D. & Grady, J. (2002). Group-based parent training for preventing mental health disorders in children. Issues in Mental Health Nursing, 23(4), 367-383.
  • Herman, J. L. & Yeh, J. P. (1980). Some effects of parent involvement in schools. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, Urbana, IL. (http://www.eric.ed.gov adresinden 12.04.2019 tarihinde erişilmiştir.)
  • Lim, Y. S. (2003). Parental involvement in education. G. Olsen and M. L. Fuller (Ed.). Home-school relations working successfully with parents and families in (ss.134- 157). USA: Pearson Education.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Çev: A. Ersoy ve S. Akbaba Altun). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Morrison, G. S. (2003). Fundamentals of early childhood education, Upper Saddle River; New Jersey, Columbus, Ohio.
  • Özbaş, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özcan, Ç. ve Aydoğan, Y. (2014). Aile katılımı ile çocukların akademik benlik saygısı arasındaki ilişkinin anne-baba görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi 43(202), 19-37.
  • Özdemir, N. (2009). In partıal fulfıllment of the requırements for the degree of master of scıence ın the department of early chıldhood educatıon. The Graduate School Of Socıal Scıences Of Mıddle East Technıcal Unıversıty.
  • Özgan, H. ve Aydın, Z. (2010). Okul-aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(30), 1169-1189.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. California: SAGE.
  • Şimşek, H. ve Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: Öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1 (1), 12-16.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme: Süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yavuzer, K.E. (2010). Çocuğun duygusal zekâ gelişimi için küçük adımlar. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R. ve Unutkan P. Ö. (1999). Okul öncesinde çocuğun sosyal gelişiminde aile katılımının önemi. Marmara Üniversitesi Anaokulu Öğretmeni El Kitabı. YA-PA Yayınları.
Year 2022, Issue: 9, 32 - 52, 10.07.2022
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1124614

Abstract

Project Number

SYL-2018-7380

References

  • Arslan, Ü. ve Nural E. (2004). Okulöncesi eğitiminde okul-aile işbirliğinin önemi. Milli Eğitim Dergisi, 162, 99–108.
  • Ataç, F. (2001). Öğretmenler için öğrenci psikolojisi: Önce ruhsal eğitim. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Bailey, L. M. (2000). Integrated curriculum: What parents tell us about their children’s experience. Education Forum, 64(3), 236–242.
  • Başaran, S. ve Koç, F. (2000). Ailenin çocuğun okuldaki eğitimine katılım sorunları ve katılımın sağlanması için alternatif bir model. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çağdaş, A., Özel, E., ve Konca, A. S. (2016). İlkokul başlangıcında velilerin aile katılım düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 891-908.
  • Dearing, E., Kreider, H., Simpkins, S. & Weiss, H. B. (2006). Family involvement in school and low-income children’s literacy: Longitudinal associations between and within families. Journal of Educational Psychology, 98(4), 653–64.
  • Dizbay, S. (2010). Ortaöğretim kurumlarında okul-aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri (Kocaeli ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Durmuş, E. (2016). Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin aile katılımıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi: İstanbul-Sultanbeyli örneği (YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, N., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Califor¬nia: Corwin Press.
  • Epstein, J. L. & Sanders, M. G. (2006). Prospect for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships, Peabody Journal of Educations, 81(2),81- 120.
  • Erdem, A. R. ve Şimşek, N. (2009). İlköğretim okulu yönet¬icilerinin eğitim öğretime katkı sağlamada öğrenci velileri¬ni okula çekme başarısı. İlköğretim Online, 8 (2), 357-378.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Finders, M.& Lewis, C.(1994). Why some parents don't come to school. Educational Leadership, 51(8), 50-54.
  • Gordon, D. (2000). Parent training via CD-ROM: Using technology to disseminate effective pre-vention practices. The Journal of Primary Prevention, 21(2), 227-251.
  • Graue, E., & Brown, C. P. (2003). Preservice teachers’ no¬tions of families and schooling. Teaching and Teacher Edu¬cation, 19(7), 719-735.
  • Green, C. L., & Hoover-Dempsey, K. V. (2007). Why do parents home-school? A systematic examination of parental involvement. Education and Urban Society, 39(2), 264-285.
  • Gross, D. & Grady, J. (2002). Group-based parent training for preventing mental health disorders in children. Issues in Mental Health Nursing, 23(4), 367-383.
  • Herman, J. L. & Yeh, J. P. (1980). Some effects of parent involvement in schools. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, Urbana, IL. (http://www.eric.ed.gov adresinden 12.04.2019 tarihinde erişilmiştir.)
  • Lim, Y. S. (2003). Parental involvement in education. G. Olsen and M. L. Fuller (Ed.). Home-school relations working successfully with parents and families in (ss.134- 157). USA: Pearson Education.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Çev: A. Ersoy ve S. Akbaba Altun). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Morrison, G. S. (2003). Fundamentals of early childhood education, Upper Saddle River; New Jersey, Columbus, Ohio.
  • Özbaş, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özcan, Ç. ve Aydoğan, Y. (2014). Aile katılımı ile çocukların akademik benlik saygısı arasındaki ilişkinin anne-baba görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi 43(202), 19-37.
  • Özdemir, N. (2009). In partıal fulfıllment of the requırements for the degree of master of scıence ın the department of early chıldhood educatıon. The Graduate School Of Socıal Scıences Of Mıddle East Technıcal Unıversıty.
  • Özgan, H. ve Aydın, Z. (2010). Okul-aile işbirliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(30), 1169-1189.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. California: SAGE.
  • Şimşek, H. ve Tanaydın, D. (2002). İlköğretimde veli katılımı: Öğretmen-veli-psikolojik danışman üçgeni. İlköğretim Online, 1 (1), 12-16.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme: Süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yavuzer, K.E. (2010). Çocuğun duygusal zekâ gelişimi için küçük adımlar. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R. ve Unutkan P. Ö. (1999). Okul öncesinde çocuğun sosyal gelişiminde aile katılımının önemi. Marmara Üniversitesi Anaokulu Öğretmeni El Kitabı. YA-PA Yayınları.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

İbrahim Çıkar 0000-0001-6359-9311

Mecit Aslan 0000-0002-7970-5892

Project Number SYL-2018-7380
Publication Date July 10, 2022
Submission Date June 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 9

Cite

APA Çıkar, İ., & Aslan, M. (2022). Çeşitli Boyutlarıyla Aile Katılımı: Nitel Bir Çözümleme. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(9), 32-52. https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1124614