Bu araştırmanın amacı kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla fen bilgisi öğretmen adaylarının hız-sürat kavramlarına yönelik bilişsel yapılarını ortaya koymak ve kavram yanılgılarını belirlemektir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada öğretmen adaylarının sözü edilen kavramlara ilişkin bilişsel yapılarını belirlemek için kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. Araştırma, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı üçüncü ve dördüncü sınıfında öğrenim gören 88 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kavramlara ilişkin elde edilen sözcükler ayrıntılı olarak incelenmiş, tekrarlanan sözcükler dikkate alınarak belirlenen kesme noktaları doğrultusunda kavram ağları oluşturulmuştur. Araştırmada öğretmen adaylarının hız ve sürat kavramlarına ilişkin en çok “zaman”, sözcüğünü tekrarladıkları görülmektedir. Yol, ivme, araba sözcükleri ise her iki kavram için öğretmen adayları tarafından en çok tekrarlanan diğer sözcüklerdir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının sürat kavramına ilişkin daha fazla bilimsel olmayan ya da yüzeysel bilgiye sahip oldukları, hız kavramına ilişkin ise daha fazla kavram yanılgısına sahip oldukları belirlenmiştir. Bu araştırmanın diğer araştırmalara göre farkı hız ve sürat kavramlarının kelime ilişkilendirme testi kullanılarak incelenmesidir.
The aim of this research is to reveal the cognitive structures of science teachers' velocity-speed concepts and to determine the conceptual misconceptions through the word association test. In the research conducted in the screening model, the word association test (WAT) was used to determine the cognitive structures of the teacher candidates regarding the mentioned concepts. The research was carried out with 88 teacher candidates studying in the third and fourth year of Science Education Teaching Program of the Faculty of Education at a state university during the spring semester of 2016-2017 academic year. Word association test was used as data collection tool in the study. As a result of the research, the obtained words about the concepts were examined in detail and concept nets were formed in the direction of the cut points determined by considering the repeated words. In the research, it is seen that the teacher candidates repeated the word "time" most frequently regarding the concepts of velocity and speed. Road, acceleration, car words are the most frequently repeated words for teacher candidates for both concepts. As a result of the research, it has been determined that the teacher candidates have more non-scientific or superficial knowledge about the concept of speed and they have more misconceptions about the concept of velocity. The difference between this study and the other researches is that the concepts of velocity and speed are examined using word association test.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 33 |