Bu çalışmanın amacı, mesleki açık öğretim lisesi öğrencilerinin örgün eğitim dışında olma nedenlerine ilişkin görüşlerini değerlendirmektir. Nitel olan bu çalışmanın verileri, Batman ili mesleki açık öğretim liselerinde öğrenim görmekte olan 145 öğrenciye dağıtılan açık uçlu soru formlarıyla toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin örgün eğitimden ayrılmalarının; okul kaynaklı sebepleri arasında okulun uzak olması, okulun kötü olması; çevresel sebepleri arasında mecburiyet, arkadaş yönlendirmesi; kişisel sebepleri arasında başarısızlık ve ilgisizlik gerekçeleri ile karşılaşılmıştır. Açıköğretim programına devam etme gerekçeleri arasında ise meslek sahibi olma, kolay olduğunu düşünme, kendini geliştirme ve gerçekleştirme, hem çalışıp hem okuyabilme, eğitimi tamamlama, kendine daha fazla zaman ayırabilme, evliyken okuyabilme imkânları ön plana çıkmıştır. Çalışmada mesleki açık öğretime devam etmenin, örgün eğitim sisteminin tıkanıklıkları için önemli bir alternatif oluşturduğu ancak niteliği ile ilgili sıkıntıların da süregelen bir sorun olduğu özellikle fırsat eşitsizliği mağduru öğrencilerin örgün eğitim bünyesinde eğitimlerine devam edebilmeleri yönündeki tedbirlerin geliştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
The purpose of this study is to evaluate the vocational open high school students’ opinions about the reasons of being out of formal education. The data of this qualitative study, has been collected from 145 open vocational high school pupils in Batman province by open-ended question forms. By the analysis of the data, the reasons of being out of formal education are found as; school based reasons theme including far distance of the school and bad conditions of the school; environmental reasons theme including compulsory and friend orientation; personal reasons theme including failure and indifference. The reasons for attending to open vocational program are having a job, easier way of education, self development and self-actualizing, working and getting education at the same time, getting graduation, having more time for oneself, the opputunity to have education in marriage. The final result of this study is that the oppurtunity to attend to vocational open education is an important alternative for social and personal inequalities in terms of continuity of formal education, however the limitations about open education’s quality is ongoing matter and measures should be improved for keeping the students in formal education particularly who suffer from the inequality of oppurtunity.
Vocational Open Education Open Education Formal Formal Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 30 |