Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminde farklı işbirlikli öğrenme yöntemlerinin uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel veri toplamada önemli bir veri toplama tekniği olan odak grup görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada Demokrasinin Serüveni (DS) ünitesi Erzurum ilinde bulunan Sabancı Ortaokulu’nda 3 farklı sınıfta jigsaw, grup araştırması (GA) ve okuma-yazma-uygulama (OYU) yöntemlerine uygun olarak 5 hafta süreyle işlenmiştir. Uygulamalar sona erdikten sonra ise her sınıftan maksimum çeşitlilik örneklemesine uygun olarak düşük, orta ve yüksek düzeyde başarılı olanlar arasından seçilen öğrencilerle odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Her üç sınıftan 10’ar öğrenci olmak üzere toplam 30 öğrenci bu görüşmelere katılmıştır. Öğrencilerin öğrenme sürecine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan Odak Grup Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda genel itibariyle her 3 gruptaki öğrenciler kendilerine uygulanan işbirlikli yöntem sayesinde konuları daha iyi öğrendiklerini, arkadaşlık ilişkilerinde pozitif yönde gelişmeler olduğunu, bazı sosyal becerileri kazandıklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğrenciler sınıftaki gruplar arasında ödüle ulaşma arzusunun rekabete dönüşebildiğini; bu durumun da özellikle diğer gruplarla olan arkadaşlık ilişkilerini olumsuz yönde etkileyebildiğini ifade etmişlerdir.
The aim of this study is to determine the students’ opinions on the implementations of the different cooperative learning methods at the secondary school 6th-grade in the course of social studies. In this study, the focus group interview, which is an important technique of the qualitative data collection, was used. The unit of “Democracy’s Adventure (DA)” in the social studies course was taught to three different class in a secondary school called Sabanci Secondary School in the province of Erzurum by using the jigsaw, group investigation (GI) and reading-writing-presentation (RWP) methods in a 5-weeks period. After the implementations were completed, the focus group interviews were conducted with students who were selected among low, medium and high level students from each class in accordance with the maximum variation sampling. A total of 30 students participated in these interviews, including 10 students from each of the three classes. To determine the opinions of students on the learning process, Focus Group Interview Form consisting of open-ended questions were used. Content analysis was carried out to analyze the qualitative data in the study. As a result of data analysis, the students in three groups generally stated that they learnt the subjects better, acquired some social skills, and there were some positive improvements in their relationships with their friends thanks to cooperative method. However, the students expressed that the desire to getting award could turn into competition among groups in the class; and this situation could affect in particular friendship relations with other groups negatively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 29 |