Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının Fen ve Teknoloji Öğretimi-I dersinde hazırladıkları kavram karikatürlerinin içeriğinin farklı boyutlara göre değerlendirilmesidir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin sınıf öğretmenliği lisans programı 3. sınıfında öğrenim gören öğretmen adayları (N = 180) oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adayları uygulama sürecinin gerçekleştirildiği fen ve teknoloji öğretimi-I dersinde dörder kişilik gruplar halinde çalışmışlardır. Bu ders kapsamında kavram karikatürleri konusu teorik olarak işlenmiş, örnek kavram karikatürleri incelenmiş ve sınıf içi tartışmalar yapılarak konu irdelenmiştir. Sürecin sonunda öğretmen adaylarına İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi konularına uygun olacak biçimde kavram karikatürü hazırlamaları ödev olarak verilmiştir. Yapılan bu araştırmada öğretmen adayları tarafından çizilen kavram karikatürleri (44 adet) araştırmanın veri setini oluşturmuştur. Yapılan doküman analizinde araştırmacılar tarafından oluşturulan kod listesine göre veri setini oluşturan 44 kavram karikatürü incelenmiştir. Her bir tema ve alt tema çerçevesinde iki araştırmacı birbirinden bağımsız olarak tablodaki alt temaları ilgili derecelendirmeye tabi tutmuştur. Kavram karikatürleri tek tek değerlendirilmiş ve kod listesi doldurulmuştur. Daha sonra bu kod listeleri karşılaştırılmış, görüş birliği ve ayrılığı olan yerler belirlenerek Miles ve Huberman’ın (1994) formülü kullanılarak güvenirlik hesabı yapılmıştır. Yapılan güvenirlik hesabından elde edilen .92 sonucu çalışmanın güvenirliğini ortaya koymuştur. Araştırmanın elde edilen bulgular ışığında, sınıf öğretmeni adaylarının genel olarak kavram karikatürlerini içerik bağlamında ilköğretim 4. ve 5. sınıf fen ve Teknoloji dersinin kazanımlarıyla örtüştürebildikleri ve kavram karikatürlerini format olarak bildikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Sınıf öğretmeni adayları fen ve teknoloji öğretimi kavram karikatürleri
The purpose of this research is to evaluate content of the concept cartoons prepared by pre-service classroom teachers in the Science and Technology Teaching-I course from different aspects. Study group of the research consisted of the concept cartoons prepared by the pre-service teachers (N = 180) studying at 3rd grade of the undergraduate programme of classroom teaching in a state university. The criterion sampling method, one of the purposeful sampling types, was used in the research. Pre-service teachers studies in groups of four in the Science and Technology Teaching-I course, in which the application process was realized. In the scope of this course, the topic of concept cartoons was addressed theoretically, example concept cartoons were examined, and the topic was deliberated by holding in-class discussions. At the end of the process, preparation of concept cartoons in line with the achievements in the teaching programme of Elementary 4th and 5th Grade Science and Technology course was assigned as homework to the pre-service teachers. In the scope of this homework, 44 concept cartoons were prepared by the pre-service teachers. The concept cartoons prepared at the end of this process constituted the dataset through which document analysis would be conducted. 44 concept cartoons that constituted the dataset according to the code list created by the researchers were examined in the document analysis conducted. In the light of the findings attained from the research, it was concluded that pre-service classroom teachers could in general associate the concept cartoons with the elementary 4th and 5th grade Science and Technology course and they were aware about the format of the concept cartoons.
Pre-service classroom teachers science and technology teaching concept cartoons
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 26 |