Bu araştırma okul yöneticileri ile öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinlikleri hakkındaki görüşlerini ve görüş farklılıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada ses kayıtları ve not alma tekniği uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Tema ve alt temalar oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Eskişehir merkez ilçelerde görevli ve son bir yıl içinde mahalli ve merkezi hizmet içi eğitim etkinliklerine katılmış 10 müdür, 10 müdür yardımcısı ve 18 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma 2012–2013 öğretim yılı ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda okul yöneticileri ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinliklerine katılım amacı, hizmet içi eğitimlerin mesleki becerilerin gelişmesindeki katkıları, hizmet içi eğitimlerde karşılaşılan sorunlar ve karşlaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri, katılmak istenilen konularda yöneticilik statüsünden kaynaklı benzerlikler yanı sıra bazı sonuçlarda farklılık olduğu tespit edilmiştir.
This research is aimed to specify the views of school directors, teachers and diversity of these views related to in-service training activities. As a qualitative research method, semi-structured interviewing has been used in this research. Interviewing has been carried out through voice recording and taking notes. Content analysis has been used in order to analyse. Themes and sub-themes have been constituted. Target population of the research has consisted of ten school principals, ten school vice-principals, eighteen teachers working in the city centre of Eskişehir. They all have joined in-service training activities in the past year. This research was carried out beginning of 2013-2014 education year. At the end of the research it was seen that arising from administration positions, the school principals, vice-principals and teachers have not only some same views, but also different views. For the same reason, their aims of participation in in-service training, contributions of the service traning to their professional development, problems encountered and proposed solutions to these problems, desired in-service training subjects had also some similarities and differences
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 23 |